Iets vragen of melden?

Hoeveel betaal ik voor mobiel bellen en internetten in een ander EU-land?

Maakt u in het buitenland gebruik van uw mobiele telefoon, om te bellen, sms'en of internetten? Dan bent u aan het roamen. In de Europese Unie (EU) betaalt u voor roaming hetzelfde als in Nederland. Maar soms mag uw aanbieder een toeslag vragen.

Let op: Belt u in Nederland naar een buitenlands telefoonnummer? Met uw Nederlandse abonnement? Dan gelden andere regels.

Wanneer betaal ik meer voor bellen, sms’en en internetten in een ander EU-land?

Gebruikt u uw mobiel in een ander land binnen de EU? Dan betaalt u dezelfde kosten als in Nederland. Ook voor het ontvangen van telefoontjes betaalt u dan niets, net als thuis. Maar in deze 3 situaties mag uw aanbieder een toeslag vragen:

1. U bent langer dan 4 maanden in een ander EU-land

Bent u de laatste 4 maanden meer in het buitenland dan thuis? En gebruikt u uw telefoon in het buitenland meer dan thuis? Dan krijgt u een waarschuwing van uw aanbieder. Blijft u daarna gebruik maken van uw telefoon in het buitenland? Dan mag de aanbieder een toeslag aan u vragen.

De toeslag is maximaal:

  • voor bellen 0,032 euro per minuut
  • voor sms’en 0,01 euro per sms
  • voor internet 4,50 euro per gigabyte (GB)
Let op: deze bedragen zijn exclusief BTW.

Uw aanbieder kijkt altijd naar uw aantal roamingdagen in de laatste 4 maanden. Een dag telt als een roamingdag als uw mobiele telefoon die dag alleen contact maakt met buitenlandse netwerken.

Woont u in een grensgebied en maakt uw telefoon minimaal 1 keer contact met uw thuisnetwerk? Of doet u op één dag een buitenlandse stedentrip, bijvoorbeeld een dagje Antwerpen? Dan telt die dag niet als een roamingdag.

2. U betaalt minder dan 2,25 euro exclusief BTW per GB voor uw internet in Nederland

Betaalt u minder dan 2,25 euro exclusief BTW per GB? Dan is er een limiet aan het aantal GB’s dat u onder uw Nederlandse voorwaarden kunt gebruiken. Deze limiet is lager dan uw bundel in Nederland. Gaat u over deze limiet heen? Dan mag uw aanbieder een toeslag vragen. Uw aanbieder moet u daarover wel vooraf informeren. En hij moet u waarschuwen als u deze limiet bereikt.

Weten hoeveel u per GB betaalt? Deel uw maandelijkse abonnementskosten (exclusief BTW) door het aantal GB’s. Uw abonnementskosten zijn de kosten die u maandelijks aan uw aanbieder betaalt. Het maakt dus niet uit of u ook voor bellen en sms’en betaalt. De uitkomst van deze som is wat u maandelijks per GB betaalt.

Wilt u weten hoeveel u kunt internetten in de EU zonder toeslagen? Net als in Nederland? Dit hangt van uw abonnement af. Bereken hoeveel data u minimaal mag gebruiken.

Verbruikt u meer dan uw limiet? Dan mag uw aanbieder een toeslag vragen. Deze toeslag is maximaal 4,50 euro exclusief BTW per GB. De aanbieder mag ook de hoeveelheid GB’s beperken in plaats van een toeslag te vragen.

3. U hebt een abonnement voor onbeperkt internet

Ook als u onbeperkt internet hebt, kunt u zonder extra kosten in een ander EU-land internetten. Maar niet meer onbeperkt. Er is een limiet aan het aantal GB’s dat u onder uw Nederlandse voorwaarden kunt gebruiken.

Verbruikt u meer dan deze limiet? Dan mag uw aanbieder een toeslag vragen. Deze toeslag is maximaal 4,50 euro exclusief BTW per GB. De aanbieder mag de hoeveelheid GB’s beperken in plaats van een toeslag te vragen.

Hoeveel kunt u minimaal internetten in de EU zonder toeslagen? Net als in Nederland? Dit hangt van uw abonnement af. Bereken hoeveel data u minimaal mag gebruiken.

Hoe berekent mijn aanbieder wat ik moet betalen?

Wat u moet betalen voor internetten in een ander EU-land hangt af van:

Er zijn 3 mogelijkheden:

1. Uw datalimiet in de EU is hoger dan uw bundel in Nederland.

Uw aanbieder berekent uw kosten in 3 stappen:

  • Onder uw bundel. Eerst maakt u uw bundel op, zoals in Nederland. U betaalt geen extra kosten.
  • Tussen uw bundel en de EU-datalimiet. Is uw thuisbundel op? Dan betaalt u het tarief dat u in Nederland buiten uw bundel betaalt. Totdat u de EU-datalimiet hebt bereikt.
  • Boven uw EU-datalimiet. Gebruikt u meer data dan de EU-datalimiet? Dan betaalt u een toeslag boven het tarief dat u in Nederland buiten uw bundel betaalt. Deze toeslag is maximaal 4,50 euro exclusief BTW per GB. Hebt u 60 euro aan kosten gemaakt? Dan stopt uw aanbieder uw internet. Zo betaalt u niet meer dan 60 euro aan internet. Let op: hebt u in het verleden deze bescherming van uw aanbieder bewust voor altijd uitgezet? Dan mag het totale bedrag niet hoger zijn dan 200 euro exclusief BTW per GB.

2. Uw datalimiet in de EU is gelijk aan uw bundel in Nederland.

Uw aanbieder berekent uw kosten in 3 stappen:

  • Onder uw bundel en datalimiet. Eerst maakt u uw bundel op, zoals in Nederland. U betaalt geen extra kosten.
  • Boven uw EU-datalimiet. Gaat u over uw bundel en datalimiet heen? Dan betaalt u het tarief dat u in Nederland buiten uw bundel betaalt. En de aanbieder mag een toeslag vragen. Deze toeslag is maximaal 4,50 euro exclusief BTW per GB. Hebt u 60 euro aan kosten gemaakt? Dan stopt uw aanbieder uw internet. Zo betaalt u niet meer dan 60 euro aan internet. Let op: hebt u in het verleden deze bescherming van uw aanbieder bewust voor altijd uitgezet? Dan mag het totale bedrag niet hoger zijn dan 200 euro exclusief BTW per GB.

3. Uw datalimiet in de EU is lager dan uw bundel in Nederland.

Uw aanbieder berekent uw dataverbruik in 3 stappen:

  • Onder uw EU-datalimiet. Bent u onder uw EU-datalimiet en binnen uw thuisbundel? Dan betaalt u geen extra kosten. Totdat u uw EU-datalimiet bereikt.
  • Tussen uw EU-datalimiet en uw bundel. Gebruikt u meer data dan uw gratis EU-datalimiet? Maar wel nog binnen uw thuisbundel? De aanbieder mag een toeslag vragen: maximaal 4,50 euro exclusief BTW per GB. Totdat uw thuisbundel op is.
  • Boven uw bundel. Is uw thuisbundel op? Dan mag uw aanbieder een toeslag vragen (maximaal 4,50 euro exclusief BTW per GB) plus het tarief dat u normaal ook in Nederland betaalt als u boven uw bundel uitkomt. Hebt u 60 euro aan kosten gemaakt? Dan stopt uw aanbieder uw internet. Zo betaalt u niet meer dan 60 euro aan internet. Let op: hebt u in het verleden deze bescherming van uw aanbieder bewust voor altijd uitgezet? Dan mag het totale bedrag niet hoger zijn dan 200 euro exclusief BTW per GB.
Let op: de maximale toeslagen gaan ieder jaar omlaag. In 2019 is de maximale toeslag 4,50 euro exclusief BTW per GB.

Ik bel vanuit een EU-land naar een ander EU-land met een Nederlandse telefoon. Hoeveel betaal ik?

Belt u met uw Nederlandse telefoon bijvoorbeeld vanuit Spanje naar Duitsland? Dan betaalt u alleen uw gebruikelijke Nederlandse belkosten. En belt u bijvoorbeeld in Frankrijk naar een plaatselijk restaurant of luistert u daar uw voicemail af? Ook dan betaalt u alleen nog uw gebruikelijke Nederlandse belkosten.

Hoeveel betaalt u voor bellen en internetten buiten de EU?

Bent u van plan te bellen, sms'en of internetten buiten de EU? Vraag uw aanbieder dan vooraf welke prijzen daar gelden. Dit mag de aanbieder zelf bepalen. Uw aanbieder waarschuwt u wel als u hoge kosten maakt. Hij kan zelfs uw internet blokkeren.

Kan ik ook bellen en internetten vanaf een schip of in een vliegtuig net als in Nederland?

Ja, zolang u gewoon gebruik maakt van een mobiel netwerk op het land. Bijvoorbeeld als u vlak langs de Europese kust vaart. Maar sommige schepen en vliegtuigen hebben ook een eigen mobiel netwerk dat via een satelliet verbinding maakt met de rest van de wereld. Daar kunt u dan op volle zee of in een vliegtuig gebruik van maken. Deze satellietverbinding valt niet onder de Europese regels. De kosten kunnen soms heel hoog zijn.

Meestal kiest uw telefoon automatisch het sterkste signaal. Maakt uw mobiele telefoon verbinding via een satellietnetwerk? Dan krijgt u een SMS van uw mobile aanbieder met informatie over de tarieven. Deze tarieven kunnen heel hoog zijn.

Wilt u voorkomen dat uw telefoon automatisch verbinding maakt met een satellietnetwerk? Zet uw telefoon dan in de vliegtuigstand. Of maak gebruik van wifi, als dat mogelijk is. Soms moet u wel voor de wifi betalen.

Wat kan ik doen met een klacht over roaming?

Klopt uw rekening niet? Of laat uw aanbieder u bijvoorbeeld niet internetten als in Nederland? En wil de telecomaanbieder het probleem niet oplossen? Schrijf dan een brief of e-mail naar de aanbieder. Vraag in uw brief om een oplossing vóór een bepaalde datum. Geef de aanbieder een redelijke termijn. Schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als de aanbieder geen goede oplossing biedt.

Herbruikbaar blok: Uw recht halen en melden

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur.

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer