Iets vragen of melden?

Ik heb een product gekocht met een cashback actie van een fabrikant. Wat zijn mijn rechten als er iets misgaat?

Koopt u een product? Dan komt het wel eens voor dat de fabrikant een speciale actie heeft bij de aankoop van dat product. U krijgt bijvoorbeeld uw geld terug als u aan bepaalde actievoorwaarden voldoet. Dit wordt ook wel een cashbackactie genoemd.

Een fabrikant kan zelf bepalen hoe de actie eruit ziet en wat u daar precies voor moet doen. Hij vraagt u bijvoorbeeld voor een bepaalde datum uw aankoopbewijs of een streepjescode op te sturen. Of uw product te laten registeren op een website.

Hebt u een product gekocht met zo een actie? En wilt u weten wat u ervoor moet doen om gebruik te maken van die actie? Kijk in de actievoorwaarden. Of vraag dit na bij de fabrikant of de verkoper. 

Wie is mijn aanspreekpunt als er iets misgaat?

Het kan gebeuren dat er iets misgaat bij de uitvoering van deze actie. Bijvoorbeeld: de fabrikant komt niet na wat hij u beloofd heeft, terwijl u wel aan de voorwaarden hebt voldaan.

Vaak is het een actie van de fabrikant zelf. Dat is dan ook uw eerste aanspreekpunt. Komt u er niet uit met de fabrikant? Spreek dan ook de verkoper aan. Hij heeft u het product verkocht, u hebt met hem een koopovereenkomst gesloten. De actie van de fabrikant was onderdeel van die koopovereenkomst. Vaak adverteert de verkoper hier ook mee. U mag verwachten dat de verkoper zijn best doet om een oplossing te krijgen.

Waar heb ik recht op?

Hebt u aan de voorwaarden van de actie voldaan? Dan moet de fabrikant u geven wat hij u beloofd heeft. U hebt er recht op dat de fabrikant de actie nakomt.

Ik moest stukken opsturen, de fabrikant zegt dat hij niets ontvangen heeft. Wat nu?

Soms bestaat er discussie over of u wel aan de voorwaarden hebt voldaan. U hebt hierbij de bewijslast. Dat wil zeggen dat u moet bewijzen dat u aan de voorwaarden hebt voldaan. Moet u bijvoorbeeld iets opsturen? Zorg er dan voor dat u kunt bewijzen dat u dit hebt gedaan. Bijvoorbeeld door de stukken per aangetekende post te versturen. Het aangetekend versturen brengt wel extra kosten met zich mee.

Tip 

Moet u originele stukken opsturen om aan de actievoorwaarden te voldoen? Bijvoorbeeld de originele aankoop bon of streepjescode? Maak een kopie voor u zelf of maak hiervan een foto. Bewaar deze goed. U kunt de stukken per aangetekende post sturen. U kunt dan via internet zien of de post is ontvangen. 

Wat kan ik doen?

Bespreek uw klacht met de fabrikant

Bespreek uw probleem eerst met de fabrikant. Probeer samen een oplossing te vinden. Lukt dit niet? Dan kunt u het volgende doen.

Schrijf een brief

Schrijf de fabrikant een brief met daarin uw klacht. En vraag een oplossing voor een bepaalde datum. Let op: de tijd die u de fabrikant daarvoor geeft moet wel redelijk zijn. U kunt de brief aangetekend versturen. Dan hebt u een bewijs dat de brief is gestuurd.

Stuur ook de verkoper een brief. Leg de situatie uit. En vraag hem om te bemiddelen in het geschil dat u hebt met de fabrikant. Vraag om een oplossing binnen een redelijke termijn. Schrijf ook welke vervolgstappen u gaat nemen.

Herbruikbaar blok: Uw recht halen en melden

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

Het is momenteel erg druk. Wilt u snel antwoord op uw vraag? App of bel ons.

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer