Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Cashback actie van een fabrikant

Fabrikanten doen soms een speciale kortingsactie als u hun product koopt. U krijgt bijvoorbeeld uw geld terug als u aan bepaalde actievoorwaarden voldoet. Dit heet een cashbackactie.

Fabrikant bepaalt de actievoorwaarden

Een fabrikant bepaalt zelf hoe de actie eruit ziet en wat u daar precies voor moet doen. Hij vraagt u bijvoorbeeld voor een bepaalde datum uw aankoopbewijs of een streepjescode op te sturen. Of uw product te laten registeren op een website.

Hebt u een product gekocht met zo een actie? En wilt u weten wat u ervoor moet doen om gebruik te maken van die actie? Kijk in de actievoorwaarden. Of vraag dit na bij de fabrikant of de verkoper.

Aanspreekpunt als er iets misgaat

Het kan gebeuren dat er iets misgaat bij de uitvoering van deze actie. Bijvoorbeeld: de fabrikant geeft niet wat hij u beloofd heeft, terwijl u wel aan de voorwaarden voldoet.

Vaak is het een actie van de fabrikant zelf. Dat is dan ook uw eerste aanspreekpunt. Komt u er niet uit met de fabrikant? Spreek dan ook de verkoper aan. Hij heeft u het product verkocht, u hebt met hem een koopovereenkomst gesloten. De actie van de fabrikant was onderdeel van die koopovereenkomst. Vaak adverteert de verkoper hier ook mee. U mag verwachten dat de verkoper zijn best doet om een oplossing te krijgen.

U hebt recht op wat beloofd is

Hebt u aan de voorwaarden van de actie voldaan? Dan moet de fabrikant u geven wat hij u beloofd heeft. U hebt er recht op dat de fabrikant de actie nakomt.

U moet bewijzen dat u aan de voorwaarden voldeed

Soms bestaat er discussie over of u wel aan de voorwaarden hebt voldaan. U hebt hierbij de bewijslast. Dat wil zeggen dat u moet bewijzen dat u aan de voorwaarden hebt voldaan. Moet u bijvoorbeeld iets opsturen, zoals de originele aankoop bon of streepjescode? Zorg er dan voor dat u kunt bewijzen dat u dit hebt gedaan. Bijvoorbeeld door de stukken per aangetekende post te versturen. Het aangetekend versturen brengt wel extra kosten met zich mee. Maak ook een kopie of foto van het stuk dat u opstuurt.

1 Bespreek uw klacht met de fabrikant

Bespreek uw probleem eerst met de fabrikant. Probeer samen een oplossing te vinden. Lukt dit niet? Dan kunt u het volgende doen.

2 Schrijf een brief

Schrijf de fabrikant een brief met daarin uw klacht. En vraag een oplossing voor een bepaalde datum. Let op: de tijd die u de fabrikant daarvoor geeft moet wel redelijk zijn. U kunt de brief aangetekend versturen. Dan hebt u een bewijs dat de brief is gestuurd.

Stuur ook de verkoper een brief. Leg de situatie uit. En vraag hem om te bemiddelen in het geschil dat u hebt met de fabrikant. Vraag om een oplossing binnen een redelijke termijn. Schrijf ook welke vervolgstappen u gaat nemen.

Als u er samen niet uitkomt

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Wij zijn een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Kunt u het antwoord op uw vraag niet vinden? Neem contact met ons op.

Zie ook