Ik krijg geen geld terug, maar een tegoedbon. Moet ik dit accepteren?

Brengt u een product terug en krijgt u een tegoedbon? Dan hoeft u dat niet altijd te accepteren. Het hangt af van de reden waarom u het product terugbrengt. Hieronder leggen wij uit wanneer u wel of niet een tegoedbon hoeft te accepteren.

Wanneer mag ik wél een tegoedbon krijgen?

Wilt u een product ruilen omdat u spijt hebt van de aankoop? Bijvoorbeeld omdat u de kleur toch niet mooi vindt? Of omdat u achteraf liever iets anders had willen kopen? Dan kunt u alleen ruilen als de verkoper dat goed vindt. Als u een product wilt ruilen  bent  u dus afhankelijk van de voorwaarden van de verkoper. Dat betekent dat een verkoper niet verplicht is om een product terug te nemen als u het toch niet wilt hebben. De verkoper mag u in zulke gevallen een tegoedbon geven. Koopt u een product via internet, telefoon, op straat, via een verkoopdemonstratie of aan de deur? Dan gelden er andere regels. U hebt dan meestal wel bedenktijd.

Tip: twijfelt u of een product wel helemaal is wat u zoekt? Vraag dan van tevoren of u het kunt ruilen. En welke voorwaarden daarvoor gelden.

Meer informatie over ruilen

Wanneer hoef ik een tegoedbon niet te accepteren?

U hoeft een tegoedbon niet te accepteren als uw product ondeugdelijk is. Dat betekent dat het te snel kapot is gegaan. En dat dit niet uw schuld is. U hebt namelijk recht op een goed product. Is het product ondeugdelijk? Dan hebt u recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Soms krijgt u uw geld terug. Let op: Hebt u de tegoedbon al aangenomen? Dan is het lastig om er later op terug te komen.

Wanneer kan ik mijn geld terug eisen?

  • Als u de verkoper de mogelijkheid hebt gegeven om het product te repareren of een nieuw product te geven.
  • Als de verkoper het product niet kan of wil repareren binnen een bepaalde tijd. Of als hij geen nieuw product wil geven.
  • Als u het product al een paar keer hebt laten repareren. En het doet het nog steeds niet.
  • Als het probleem ernstig is. Een probleem is ernstig als u met een product niet kunt doen wat u er mee zou moeten kunnen doen.
  • Als u een product op afstand of buiten de verkoopruimte hebt gekocht. En als u het product hebt teruggestuurd binnen de bedenktijd.

Wat moet ik doen als de verkoper mij toch een tegoedbon wil geven?

Neem contact op met de ondernemer

U kunt bellen met de klantenservice, een e-mail sturen of het contactformulier invullen op de website. Probeer samen een oplossing te vinden. Lukt dit niet? Dan kunt u het volgende doen:

Schrijf een officiële brief of e-mail

Schrijf de ondernemer een brief of e-mail met daarin uw klacht. En vraag een oplossing vóór een bepaalde datum. De tijd die u de ondernemer geeft moet wel redelijk zijn. Schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als de ondernemer geen goede oplossing biedt. Wilt u kunnen bewijzen dat de ondernemer uw bericht ontvangen heeft? Stuur dan een aangetekende brief.

Tip: hebt u een rechtsbijstandsverzekering? Vraag dan of die u kan helpen met een brief of verdere stappen. Hebt u geen rechtsbijstandverzekering? Dan kunt u kijken of u bij het Juridisch Loket terecht kunt.

Wilt u vervolgstappen nemen? Dan zijn dit uw mogelijkheden:

De geschillencommissie

Zoek uit of u bij de geschillencommissie terecht kunt. De geschillencommissie beslist bij een meningsverschil wie er gelijk heeft. Neemt de commissie een besluit? Dan moeten u en de ondernemer zich hieraan houden.

De rechter

Kunt of wilt u niet naar de Geschillencommissie? Bekijk dan of het zin heeft om naar de rechter te gaan.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Forward