Leenproduct

Soms is een product niet goed en moet de verkoper het repareren. Dat kan erg vervelend zijn. Bijvoorbeeld als u twee weken geen tv of koelkast hebt. Soms kunt u dan een product lenen van de verkoper. Dat noemen we een leenproduct.

Voorbeeld van een leenproduct

Uw mobiele telefoon moet gerepareerd worden. Dat duurt een paar weken. Die tijd bent u dus niet bereikbaar. Is de telefoon buiten uw schuld te vroeg stuk gegaan? Dan is het product ondeugdelijk. De verkoper moet uw telefoon dan repareren of vervangen. Dat moet zonder kosten en zonder ernstige overlast voor u. De verkoper kan de overlast beperken door u een andere telefoon te leen te geven tijdens de reparatie. Of door u toch een nieuwe telefoon te geven.

Wil de verkoper u niet helpen? Of geeft een reparatie veel overlast? Dan kunt u de koopovereenkomst ontbinden. Dat betekent dat de koopovereenkomst niet meer geldig is. U hebt er dan recht op dat u uw geld terugkrijgt. En de verkoper heeft er recht op dat hij het product terugkrijgt.

Wanneer krijg ik geen leenproduct?

  • Soms is het lastig voor de verkoper om een leenproduct te regelen. Bijvoorbeeld een wasmachine. Het kost erg veel tijd om zo een apparaat te vervoeren en te installeren. Dan kan de verkoper bijvoorbeeld de kosten van de wasserette voor u betalen.
  • Als u een product niet meteen weer nodig hebt, kunt u geen leenproduct verlangen. Als u bijvoorbeeld een paar dagen geen magnetron hebt, krijgt u waarschijnlijk geen magnetron te leen.
Heeft deze informatie u geholpen?

Forward