Hoe vaak mag de verkoper repareren of vervangen voordat ik mijn geld terug mag vragen?

Is uw product buiten uw schuld kapot gegaan? Dan moet de verkoper het gebrek gratis binnen een bepaalde tijd en zonder ernstige overlast voor u oplossen. In de wet staat niet precies hoe vaak de verkoper hetzelfde product mag repareren of vervangen. Dit kan namelijk afhangen van omstandigheden, zoals:

  • het soort product
  • hoeveel overlast u hebt; is dat beperkt, bijvoorbeeld door een leenproduct?

De verkoper moet er met de reparatie of vervanging in ieder geval ook voor zorgen dat u het product weer goed kunt gebruiken. Lukt dit niet meteen en is het product na een tijd weer kapot? Dan kan het redelijk zijn dat u de verkoper nog een keer de kans geeft om het product te repareren of te vervangen. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief.

Lukt het ook dan niet om een goede oplossing te bieden? En heeft de verkoper alleen nog maar geprobeerd uw product te repareren? Dan kunt u eventueel een nieuw product eisen, maar u mag ook de overeenkomst ontbinden. Heeft de verkoper het product ook al een keer vervangen? Dan kunt u ook de overeenkomst ontbinden. Ontbinding van de overeenkomst betekent dat u de overeenkomst ongedaan maakt. De verkoper krijgt het product terug en u hebt recht op uw geld terug. U kunt hiervoor onze voorbeeldbrief gebruiken.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Forward