Als u iets koopt, hebt u recht op een goed product. De wet zegt dat uw product moet voldoen aan uw verwachtingen van de aankoop. Wilt u terug naar de winkel omdat u niet tevreden bent over het product? Bijvoorbeeld met een kapotte televisie? Dan is een goede voorbereiding het halve werk. Deze checklist helpt u daarbij.
Nu gaat u zich voorbereiden op het halen van uw recht. Bedenk van tevoren goed wat u gaat zeggen en doen. En wat u wilt bereiken.
Stelt u zich de situatie in de winkel voor en beantwoord onderstaande vragen. Bedenk wat u wilt zeggen en welke woorden u wilt gebruiken. Dan weet u tijdens het gesprek in de winkel precies wat u moet doen!
Stelt u zich voor dat u in gesprek gaat met de verkoper:
Hoe omschrijft u het probleem met het product? Wat doet het niet meer? En in welke situatie?
Houd het kort en bondig.
De verkoper zal u misschien vertellen dat uw garantietermijn verlopen is. Of dat u garantie bij had moeten kopen. Maar ook zonder garantie hebt u recht op een goed product.
De verkoper zal u misschien vragen om aan te tonen dat u het product normaal gebruikt hebt. Denk na over hoe u het product gebruikt hebt en hoe vaak. Maar ook hoe eventuele normale gebruiksschade is ontstaan. Hoe wilt u dat uitleggen aan de verkoper?
De verkoper zal misschien zeggen dat u naar de fabrikant moet gaan. Wat zegt u als hij dat doet? Zoek uit of u er recht op hebt dat de verkoper het probleem voor u oplost.
Wordt het product gerepareerd? Vraag dan of dat u geld kost en bereid u voor op de volgende situaties:
Dan hebt u in principe recht op een gratis reparatie of vervanging. Hoe vertelt u de verkoper dat u niet hoeft te betalen?
Houd er dan rekening mee dat u het even niet kunt gebruiken. Bedenk hoe lang u zonder het product kunt. En of u een leenexemplaar wilt. Hoe wilt u dit zeggen tegen de verkoper?
Misschien zegt de verkoper dat u een nieuw product krijgt. Maar dat u daar wel iets voor moet betalen omdat u het product al een bepaalde tijd hebt gebruikt. Bedenk goed wat u dan een redelijk bedrag vindt en hoe u dat wilt zeggen tegen de verkoper.
Wat wilt u doen als u er met de verkoper niet uitkomt? Wij geven u advies over welke stappen u kunt nemen. Bedenk wat uw volgende stap zal zijn. Hoe vertelt u uw volgende stap aan de verkoper als u er niet uitkomt?
Dan bent u goed voorbereid. Veel succes met het gesprek.