Checklist - Terug naar de winkel

Als u iets koopt, hebt u recht op een goed product. U hebt met de verkoper namelijk een koopovereenkomst gesloten. Dat betekent dat hij volgens de wet een goed product moet leveren. In de wet staat dat het product deugdelijk moet zijn.

Wilt u terug naar de winkel omdat u niet tevreden bent over een product? Bijvoorbeeld met een kapotte televisie? Dan is een goede voorbereiding het halve werk. Deze checklist helpt u daarbij.

Wat moet u vooraf weten?

  1. Kijk op onze website wat uw rechten zijn. Vindt u dat u in uw recht staat? Print dan de informatie van ConsuWijzer uit. Dan kunt u dat meenemen naar de winkel.
  2. Zorg dat u kunt bewijzen dat u het product in die winkel gekocht hebt en wanneer u het gekocht hebt. Dit doet u door bijvoorbeeld:
    • de bon mee te nemen.
    • een kopie van het bankafschrift mee te nemen waarop de betaling van het product staat.
  3. Zoek uit wat de levensduur van het product is. Bedenk of de verkoper dit in het verkoopgesprek gezegd heeft. Of bel de fabrikant of een concurrent om dit na te vragen. Ook kan er op internet informatie over dit product te vinden zijn. Kijk dan wel of de informatie betrouwbaar is.
  4. Stel uzelf de vraag: wat wil ik bereiken met het gesprek? Bepaal alvast uw doel. Wilt u bijvoorbeeld uw reparatiekosten vergoed hebben, een nieuw artikel of een tegoedbon? Wanneer bent u tevreden? 

Het gesprek in de winkel 

Nu gaat u zich voorbereiden op het halen van uw recht. Bedenk van tevoren goed wat u gaat zeggen en doen. En wat u wilt bereiken.

Stelt u zich de situatie in de winkel voor en beantwoord onderstaande vragen. Bedenk wat u wilt zeggen en welke woorden u wilt gebruiken. Dan weet u tijdens het gesprek in de winkel precies wat u moet doen!

Stelt u zich voor dat u in gesprek gaat met de verkoper:

Wat is het probleem?

Hoe omschrijft u het probleem met het product? Wat doet het niet meer? En in welke situatie?

Tip: houd het kort en bondig.

Garantie

De verkoper zal u misschien vertellen dat uw garantietermijn verlopen is. Of dat u garantie bij had moeten kopen. Hoe vertelt u de verkoper dat u in uw recht staat? 

Normaal gebruik

De verkoper zal u misschien vragen om aan te tonen dat u het product normaal gebruikt hebt. Denk na over hoe u het product gebruikt hebt en hoe vaak. Maar ook hoe eventuele normale gebruiksschade is ontstaan. Hoe wilt u dat uitleggen aan de verkoper?

Verwijzen naar de fabrikant

De verkoper zal misschien zeggen dat u naar de fabrikant moet gaan. Wat zegt u als hij dat doet?

Reparatie

Wordt het product gerepareerd? Vraag dan of dat u geld kost en bereid u voor op de volgende situaties:

Hebt u het product normaal gebruikt en is het kapot?

Dan hebt u in principe recht op een gratis reparatie of vervanging. Hoe vertelt u de verkoper dat u niet hoeft te betalen?

Wordt het product gerepareerd?

Houd er dan rekening mee dat u het even niet kunt gebruiken. Bedenk hoe lang u zonder het product kunt. En of u een leenexemplaar wilt. Hoe wilt u dit zeggen tegen de verkoper?

Vervanging

Misschien zegt de verkoper dat u een nieuw product krijgt. Maar dat u daar wel iets voor moet betalen omdat u het product al een bepaalde tijd hebt gebruikt. Bedenk goed wat u dan een redelijk bedrag vindt en hoe u dat wilt zeggen tegen de verkoper.

Komt u er niet uit?

Wat wilt u doen als u er met de verkoper niet uitkomt? ConsuWijzer geeft u advies over welke stappen u kunt nemen. Bedenk wat uw volgende stap zal zijn. Hoe vertelt u uw volgende stap aan de verkoper als u er niet uitkomt?

Hebt u antwoord op deze vragen?

Dan bent u goed voorbereid. Veel succes met het gesprek.

Forward

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

 

Bel ons op 088 0 70 70 70

Over bellen met ConsuWijzer

 

App ons op 06 5252 7006
Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer

 

Mail ons
Reactie binnen 6 werkdagen

Naar ons contactformulier