Bent u overgestapt naar een andere energieleverancier? Maar ging u niet schriftelijk akkoord? Of ging u wel akkoord, maar hebt u nog bedenktijd? Met onze voorbeeldbrief kunt u het energiecontract ongeldig verklaren, of binnen de bedenktijd ongedaan maken (ontbinden).
[uw naam]
[adres]
[postcode en woonplaats]
[telefoon]
[e-mail]
[naam ‘nieuwe’ energieleverancier]
[adres]
[postcode en plaats]
[plaats, datum]
Geachte heer of mevrouw,
U zegt dat ik op [datum] een energiecontract bij u heb afgesloten voor het leveren van [elektriciteit / gas].
[kies uw situatie]
Een energiecontract is pas geldig als ik hiermee schriftelijk akkoord ga. En u moet mij informeren over de bedenktijd. Ook moet u mij een formulier geven waarmee ik het contract kan opzeggen tijdens de bedenktijd van veertien dagen. Zolang u dit niet doet, heb ik recht op een verlengde bedenktijd van maximaal een jaar. Tijdens deze bedenktijd hoef ik u niet te betalen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt toezicht op deze regels. U kunt de regels nalezen op de website van ACM.
Ik wil dat u ervoor zorgt dat de overstap niet wordt uitgevoerd. Is de overstap al uitgevoerd? Dan wil ik dat u dit terugdraait.
Omdat het energiecontract [ongeldig is / ontbonden is binnen de bedenktijd] hoef ik u niets te betalen. Ik verwacht daarom geen rekeningen van uw bedrijf te ontvangen. De aan mij geleverde energie betaal ik aan [naam van uw ‘oude’ energieleverancier] volgens het energiecontract dat ik bij hen afsloot.
[deze alinea kunt u naar keuze toevoegen:]
Als u de overstap niet stopt of terugdraait, of als u mij rekeningen stuurt, dan meld ik dit bij ACM ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM. En ik ga met mijn klacht naar de Geschillencommissie Energie. Ik vertrouw erop dat het niet zo ver hoeft te komen.
Ik ontvang graag binnen twee weken uw bevestiging per [e-mail / brief].
Met vriendelijke groet,
[uw naam en handtekening]