Gaf de verkoper u niet alle verplichte informatie over de bedenktijd? Dan kunt u recht hebben op 1 jaar verlenging van uw bedenktijd. Met onze voorbeeldbrief kunt u de aankoop ongedaan maken (ontbinden) en uw geld terugvragen tijdens de verlenging van uw bedenktijd.
Let op
Controleer eerst of u alle verplichte informatie kreeg en of u bedenktijd hebt.
[uw naam]
[adres]
[postcode en woonplaats]
[telefoon]
[e-mail]
[naam ondernemer of bedrijf]
[adres]
[postcode en plaats]
[plaats, datum]
Geachte heer of mevrouw,
Op [datum] sloot ik met u een overeenkomst voor een [naam product of dienst] voor via [internet / telefonische verkoop / huis-aan-huisverkoop / verkoop op straat / een verkoopdemonstratie / een verkoopparty]. Ik heb hiervoor recht op één jaar extra bedenktijd, omdat u mij niet alle verplichte informatie gaf: [kies uw situatie(s):]
Ik heb me bedacht. Daarom wil ik gebruik maken van mijn verlengde bedenktijd en de overeenkomst ongedaan maken.
Volgens de wet bent u verplicht om mij te laten weten hoe lang de bedenktijd duurt, wat de voorwaarden zijn en hoe ik van de bedenktijd gebruik kan maken. Ook moet u mij een modelformulier geven waarmee ik de overeenkomst ongedaan kan maken. Als u deze verplichte informatie niet geeft, dan wordt de bedenktijd van veertien dagen verlengd met twaalf maanden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt toezicht op deze regels. U kunt de regels nalezen op www.acm.nl/bedenktijd.
[gebruik deze alinea als u nog niet hebt betaald:]
Omdat ik de overeenkomst ongedaan maak binnen de bedenktijd, ben ik u niets verplicht. Ik verwacht daarom geen rekening van u.
[gebruik deze alinea als u al hebt betaald:]
Omdat ik de overeenkomst ongedaan maak binnen de bedenktijd, heb ik recht op terugbetaling van mijn geld. Ik vraag u vriendelijk om mijn betaling van [bedrag] euro binnen veertien dagen terug te storten op [rekeningnummer], ten name van [uw naam].
[voeg deze zin toe als u het product al hebt ontvangen:]
Ik zal u het product zo snel mogelijk terugsturen.
[voeg deze zin toe als de dienst al is begonnen:]
Ik verwacht dat u zo snel mogelijk stopt met het leveren van de dienst.
Ik ontvang graag binnen twee weken uw reactie per [e-mail / brief].
Met vriendelijke groet,
[uw naam en handtekening]