Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Voorbeeldbrief - Repareren of vervangen kapot product

Met onze voorbeeldbrief vraagt u om gratis reparatie of een vervanging. Is uw aankoop kapot, of is er iets mis mee? Als het niet biedt wat u mag verwachten hebt u recht op een oplossing.

Meer uitleg over deze brief vindt u op:

Intro

Maak uw brief in 3 stappen

Gebruik de invulhulp om in 3 stappen een persoonlijke brief te maken.


Voorbeeldbrief

[uw naam]
[adres]
[postcode en woonplaats]
[telefoon]
[e-mail]

[naam ondernemer of bedrijf]
[adres]
[postcode en plaats]

[plaats, datum]

Onderwerp: ondeugdelijk product

Geachte heer of mevrouw,

Op [datum aankoop] kocht ik bij u een [product] voor [prijs] euro. Het gaat om een [merknaam en type]. Helaas voldoet het product niet aan de verwachtingen die ik ervan mag hebben. Met deze brief vraag ik u om een oplossing voor het probleem.

Probleem

Het product is niet goed omdat [beschrijf wat er mis is met het product]. Ik heb het product normaal gebruikt. Deze problemen hadden nog niet mogen ontstaan bij een product van deze leeftijd en voor deze aanschafprijs.

Dit zijn de regels

Volgens de wet heb ik recht op een deugdelijk product. Dit betekent dat het product de eigenschappen moet hebben die ik ervan mocht verwachten volgens de koopovereenkomst. Als het product een onverwacht gebrek heeft, is de verkoper verplicht om het product zonder kosten en binnen een redelijke termijn te repareren of te vervangen. Doet de verkoper dat niet als de consument hierom vraagt, dan mag de consument het product op kosten van de verkoper door een andere partij laten herstellen. Of de consument mag de koopovereenkomst ontbinden. In dat laatste geval moet de consument het product teruggeven aan de verkoper. De verkoper moet het aankoopbedrag terugbetalen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt toezicht op deze regels. U kunt de regels nalezen op www.acm.nl/garantie.

Oplossing

Ik vraag u vriendelijk om een oplossing binnen 2 weken. Ik verwacht dat u:

[kies 1 van deze opties:]

  1. mijn product gratis repareert.
  2. mijn product gratis vervangt.
  3. mijn product gratis repareert of vervangt.

Biedt u geen gratis reparatie of vervanging binnen deze termijn, dan bent u in gebreke. Ik heb dan het recht om de koopovereenkomst te ontbinden. Ik geef u het product dan terug. En ik verwacht dat u mij het aankoopbedrag zo snel mogelijk terugbetaalt.

Ik ontvang graag binnen twee weken uw reactie per [e-mail / brief].

Met vriendelijke groet,

[uw naam en handtekening]