U kunt uw brief ook per e-mail versturen met eventueel een ontvangst- en leesbevestiging. Maar soms is het verstandig om een aangetekende brief te sturen.
[Naam]
[Adres]
[Postcode en woonplaats]
[Telefoonnummer]
[E-mail]
[Naam]
[Adres]
[Postcode en plaats]
[E-mail]
[Woonplaats, datum]
Geachte heer of mevrouw,
U hebt mij bemiddelingskosten in rekening gebracht. Daar ben ik het niet mee eens. Met deze brief vraag ik u om een oplossing voor het probleem.
Volgens de wet mag u mij als huurder geen bemiddelingskosten in rekening brengen, omdat u als bemiddelaar werkt in opdracht van de verhuurder. Doet u dat wel, dan handelt u in strijd met de wet. En daarom heb ik het recht om deze kosten van u terug te vorderen. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) houdt toezicht op deze regels. Wilt u de regels nalezen? Kijk dan in ‘Burgerlijk Wetboek, boek 7:417 en 7:427 en 3:40. U kunt de wet vinden via www.wetten.overheid.nl.
Wilt u meer weten over de ACM? Kijkt u dan op de website www.acm.nl.
U hebt mij onterecht bemiddelingskosten doorberekend. Ik verwacht van u dat u mij deze bemiddelingskosten terugbetaalt.
[alternatieve zin: U brengt mij onterecht bemiddelingskosten in rekening. Ik betaal deze bemiddelingskosten niet.]
Een bevestiging van u per [maak een keuze: e-mail/brief] zie ik graag binnen twee weken tegemoet.
[De volgende alinea kunt u toevoegen als u dat wilt:]
Dan dien ik hierover een klacht in bij de ACM. [Kunt u naar de geschillencommissie of rechter? Dan kunt u ook de volgende zin toevoegen:] Daarnaast overweeg ik om mijn klacht voor te leggen aan [maak een keuze: de geschillencommissie/rechter]. Ik vertrouw erop dat het niet zo ver hoeft te komen.
Uw reactie per [maak een keuze: e-mail/brief] zie ik graag binnen twee weken tegemoet.
Met vriendelijke groet,
[Uw naam en handtekening]