Iets vragen of melden?

Ik heb een overeenkomst gesloten voor een lidmaatschap van een vakantieclub, hotelpas of timeshare. Wat zijn mijn rechten?

Sinds 23 februari 2011 gelden speciale regels voor vakantieproducten. Voorbeelden van vakantieproducten zijn timesharing, hotelpassen of hotelkaarten en lidmaatschappen bij vakantieclubs. Hieronder leest u daar meer over.

Wat zijn vakantieproducten?

Er zijn drie verschillende soorten vakantieproducten:

  • Timesharing:Bij timesharing koopt u het recht om voor een bepaalde periode gebruik te maken van een huis of appartement. Timesharing heet ook wel 'periode-eigendom'.
  • Hotelkaart of hotelpas: Met een hotelkaart of hotelpas kunt u met korting een hotelovernachting boeken. Soms krijgt u uw overnachting zelfs gratis. Het hotel moet wel aangesloten zijn bij de organisatie van de hotelkaart. Boekt u een overnachting? Lees dan goed de voorwaarden door. Vaak bent u bijvoorbeeld verplicht om voor alle maaltijden te betalen. Ook als u er voor kiest om niet in het hotel te eten.
  • Vakantieclub:Vakantieclubs werken met een puntensysteem. Bent u lid van een vakantieclub? Dan koopt u punten in voor het puntensysteem. Met deze punten kunt u een accommodatie boeken. Bij sommige vakantieclubs koopt u toegang tot een reserveringssysteem. Via dat systeem kunt u met korting accommodaties en extra's boeken.

Let op

Per resort kunnen de voorwaarden verschillen, zoals de maximale verblijfsduur en bijkomende kosten.

Voor welke vakantieproducten gelden de nieuwe regels?

De speciale regels voor vakantieproducten gelden alleen als:

  • U een overeenkomst hebt die langer duurt dan één jaar. Of een overeenkomst die stilzwijgend wordt verlengd na een jaar.
  • U voor de overeenkomst moet betalen.

Let op! Voldoet uw overeenkomst niet aan deze voorwaarden? Dan gelden er andere regels. Hebt u de overeenkomst via bijvoorbeeld telefoon of internet afgesloten? Lees dan over de regels bij koop op afstand. Hebt u de overeenkomst aan de deur of op een beurs gesloten? Lees dan over de regels bij verkoop buiten de verkoopruimte.

Welke regels gelden er voor vakantieproducten?

Informatieverplichting ondernemer

Voordat u de overeenkomst sluit, moet de ondernemer u gratis informatie geven op een speciaal ingevuld formulier. Op het formulier moet de volgende informatie staan:

  • hoe lang de overeenkomst duurt;
  • welke rechten u krijgt, bijvoorbeeld hoe lang u gebruik mag maken van een vakantiehuisje of appartement;
  • de prijs;
  • de bijkomende kosten, zoals servicekosten;
  • de kosten en mogelijkheden voor het gebruik van bijvoorbeeld sauna of zwembad;
  • de kosten voor maaltijden die u verplicht moet kopen.

De ondernemer moet u genoeg tijd geven om na te denken voordat u akkoord gaat met het aanbod.

Besluit u om op het aanbod in te gaan en een overeenkomst te sluiten? Dan moet u nog meer informatie krijgen. In de wet staat dat dit moet via een standaard vastgesteld contractformulier. In dit formulier moet de volgende informatie staan:

  • de identiteit en woonplaats van de ondernemer of het bedrijf waar hij voor werkt;
  • een omschrijving van het product, de diensten en de faciliteiten (maar bijvoorbeeld ook wanneer de accommodatie gebouwd wordt);
  • de prijs, verplichte kosten, heffingen, plaatselijke belastingen of andere kosten;
  • het gebruik en kosten van faciliteiten of diensten zoals sauna, zwembad, elektriciteit, water of ophalen van huisvuil;
  • kosten voor een lidmaatschap- of uitwisselingssysteem;
  • de eventuele kosten voor een offerte.

De informatie die de ondernemer u geeft moet aan de volgende regels voldoen:

  • De ondernemer moet de informatie in uw eigen taal geven.
  • De informatie moet u kunnen opslaan of op papier krijgen.
  • Zowel u als de ondernemer moeten de overeenkomst ondertekenen. Dit kan schriftelijk of elektronisch.

Ik heb spijt van de overeenkomst en u wilt van de overeenkomst af. Wat nu?

De ondernemer moet u informeren over de bedenktijd. In de wet staat namelijk dat u een bedenktijd hebt van 14 dagen. Deze bedenktijd gaat in op het moment dat u de overeenkomst hebt gekregen. Zegt u de overeenkomst binnen de bedenktijd op? Dan mag de ondernemer geen kosten in rekening brengen. De ondernemer moet u een standaardformulier geven waarmee u de overeenkomst kunt ontbinden. U maakt de overeenkomst dan ongedaan. Wilt u ontbinden? Dan is het verstandig om het formulier per aangetekende post aan de ondernemer te sturen. Dan hebt u bewijs dat u het op tijd hebt opgestuurd.

De ondernemer heeft mij niet geïnformeerd over de bedenktijd? En ik heb geen standaardformulier voor ontbinding gekregen?

Dan wordt uw bedenktijd verlengd naar een jaar. Gebruik onze voorbeeldbrief om op te zeggen.

Krijgt u het formulier alsnog? Dan wordt de bedenktijd weer 14 dagen vanaf het moment dat u het formulier hebt ontvangen.

De ondernemer mij heeft wel geïnformeerd over de bedenktijd, maar heeft mij niet alle overige informatie gegeven?

Heeft de ondernemer u bijvoorbeeld niet geïnformeerd over de prijs of duur van de overeenkomst? Dan hebt u recht op verlenging van uw bedenktijd. De bedenktijd wordt dan 3 maanden. Krijgt u de informatie alsnog? Dan wordt de bedenktijd weer 14 dagen vanaf het moment dat u de informatie krijgt. Heeft de ondernemer u wel alle verplichte formulieren gegeven? En is uw bedenktijd voorbij? Dan zit u aan de overeenkomst vast.

Ik heb geen schriftelijk ondertekend contract gekregen?

Zowel u als de ondernemer moeten de overeenkomst voor timeshare schriftelijk ondertekenen. Hebt u geen schriftelijke ondertekende overeenkomst gekregen? Dan is de overeenkomst niet geldig. U hoeft dan niet te betalen. Tip! Laat de ondernemer weten dat u vindt dat hij niet aan zijn verplichtingen heeft voldaan. En dat dit de reden is waarom u geen gebruik maakt van het verblijf en niet zult betalen. U kunt hiervoor onze voorbeeldbrief gebruiken.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer