Brievenbus of servicepunt van PostNL weg
PostNL mag brievenbussen en servicepunten punten weghalen, verplaatsen of sluiten volgens de regels in de wet. De wet bepaalt hoeveel brievenbussen en servicepunten van PostNL er minimaal moeten zijn. De ACM controleert of PostNL zich aan de regels houdt.
Op deze pagina:
Regels voor brievenbussen van PostNL
- In grote plaatsen met meer dan 5.000 inwoners staat binnen 1 kilometer een brievenbus.
- Buiten grote plaatsen staat binnen 2,5 kilometer een brievenbus.
Het gaat om de afstand gemeten in een rechte lijn, bijvoorbeeld van uw huis naar de brievenbus.
Kijk voor de brievenbus die het dichtst bij is op de website van PostNL.
Regels voor servicepunten van PostNL
PostNL moet servicepunten aanbieden waar u postzegels kunt kopen, pakketten ophalen of verzenden en post versturen. Bijvoorbeeld een aangetekende brief. Een servicepunt kan een PostNL-winkel zijn of een balie van PostNL in een andere winkel.
- Minstens 95% van alle mensen in Nederland heeft binnen 5 kilometer een PostNL-punt met alle diensten.
- Minstens 85% van de mensen in kleine plaatsen met minder dan 5.000 inwoners heeft binnen 5 kilometer een postkantoor of PostNL-punt met alle diensten.
Extra regels voor kleine plaatsen zonder winkelgebied
In plaatsen met minder dan 5.000 inwoners en maximaal 4 winkels mag PostNL een servicepunt sluiten in 1 van deze 2 situaties:
- De winkel waar het punt in zit sluit helemaal of die winkel stopt alleen met het PostNL-punt.
- Er is binnen 5 kilometer een ander punt met alle of bijna alle diensten van PostNL én het punt dat sluit verkoopt minder dan € 11.500 per jaar aan postzegels.
Kijk voor het PostNL-punt dat het dichtst bij is op de website van PostNL.
Klacht over brievenbus of servicepunt melden bij PostNL
Hebt u een klacht over het verdwijnen van een brievenbus of PostNL-punt? Meld dit bij PostNL. Zij kunnen u uitleggen waarom de brievenbus is weggehaald of waarom het punt is gesloten.
Als u er samen niet uitkomt
Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Wij zijn een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.
Kunt u het antwoord op uw vraag niet vinden? Neem contact met ons op.