Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

PostNL sluit een servicepunt in mijn buurt. Mag dat?

De wet regelt hoeveel servicepunten PostNL moet hebben in Nederland. Een servicepunt is een PostNL-winkel of een balie van PostNL in een andere winkel, zoals een supermarkt.

PostNL moet zich houden aan deze spreidingseisen:

  • Minimaal 95% van de inwoners van Nederland heeft binnen 5 kilometer een servicepunt met alle diensten van PostNL.
  • Minimaal 85% van de bewoners van woonplaatsen met minder dan 5.000 inwoners heeft binnen 5 kilometer een postkantoor of servicepunt met alle diensten van PostNL.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) controleert jaarlijks of PostNL zich aan deze regels houdt.

Wanneer mag PostNL een servicepunt sluiten?

PostNL mag servicepunten sluiten zolang hij zich aan de spreidingseisen voor de servicepunten houdt.

Voor woonplaatsen met minder dan 5.000 inwoners zonder een winkelgebied gelden aanvullende regels. Een winkelgebied is een gebied met meer dan 4 winkels. PostNL mag een servicepunt in die woonplaatsen alleen sluiten in 1 van deze 2 situaties:

  1. De winkel waar het servicepunt in zit, gaat sluiten of de winkel stopt met het servicepunt.
  2. Er is voor de inwoners binnen een straal van 5 kilometer een ander servicepunt met alle diensten of bijna alle diensten van PostNL en het servicepunt dat sluit verkoopt voor minder dan 11.500 euro per jaar aan postzegels.

Wat kan ik doen als PostNL een servicepunt in mijn buurt sluit?

Hebt u een klacht over het verdwijnen van een servicepunt in uw buurt? Meld dit bij PostNL. PostNL kan u uitleggen waarom het servicepunt is gesloten.

Als u er samen niet uit komt

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Zie ook