Booking.com en Expedia.com geven nu eerlijkere informatie op hun websites. Bijvoorbeeld over de zoekresultaten, prijzen en beschikbaarheid van kamers. Ze pasten hun websites aan na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en andere Europese toezichthouders.
Booking en Expedia hebben meerdere aanpassingen gedaan op hun websites:
- U kunt nu lezen hoe de website de volgorde van de zoekresultaten bepaalt. Bovenaan de zoekresultaten staat een melding hierover. Via die melding kunt u doorklikken naar een pagina waar u er meer over kunt lezen.
- U kunt het zien als een accommodatie ervoor betaalt om hoog in de zoekresultaten te staan; Bijvoorbeeld doordat er ‘advertentie’ bij de accommodatie staat.
- U ziet de totaalprijs van de accommodatie nu inclusief verplichte kosten. Bedrijven moeten deze kosten al opnemen in de prijs waarmee ze adverteren. De kosten mogen niet pas verschijnen als u al gaat boeken.
- U ziet hoeveel kamers beschikbaar zijn op de data waarop u zoekt. Daardoor lijkt het niet alsof er nog weinig kamers beschikbaar zijn, terwijl dat niet zo is.
- Als u aanbiedingen of kortingen ziet, zijn dit echte aanbiedingen.
- U kunt duidelijk zien of u de accommodatie boekt bij een bedrijf of een particuliere ‘host’.
De komende tijd spreken de toezichthouders ook met andere reisaanbieders. Zij moeten deze zaken ook aanpassen op hun websites.