Nieuwsbericht

Booking en Expedia geven eerlijkere informatie op hun websites

18-12-20nieuwsbericht

Booking.com en Expedia.com geven nu eerlijkere informatie op hun websites. Bijvoorbeeld over de zoekresultaten, prijzen en  beschikbaarheid van kamers. Ze pasten hun websites aan na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en andere Europese toezichthouders.

Booking en Expedia hebben meerdere aanpassingen gedaan op hun websites:

  • U kunt nu lezen hoe de website de volgorde van de zoekresultaten bepaalt. Bovenaan de zoekresultaten staat een melding hierover. Via die melding kunt u doorklikken naar een pagina waar u er meer over kunt lezen.   
  • U kunt het zien als een accommodatie ervoor betaalt om hoog in de zoekresultaten te staan; Bijvoorbeeld doordat er ‘advertentie’ bij de accommodatie staat.
  • U ziet de totaalprijs van de accommodatie nu inclusief verplichte kosten. Bedrijven moeten deze kosten al opnemen in de prijs waarmee ze adverteren. De kosten mogen niet pas verschijnen als u al gaat boeken. 
  • U ziet hoeveel kamers beschikbaar zijn op de data waarop u zoekt. Daardoor lijkt het niet alsof er nog weinig kamers beschikbaar zijn, terwijl dat niet zo is.
  • Als u aanbiedingen of kortingen ziet, zijn dit echte aanbiedingen. 
  • U kunt duidelijk zien of u de accommodatie boekt bij een bedrijf of een particuliere ‘host’.

De komende tijd spreken de toezichthouders ook met andere reisaanbieders. Zij moeten deze zaken ook aanpassen op hun websites.