Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Bol.com past website aan en laat beter zien bij wie u iets koopt

| Nieuwsbericht

Op Bol.com kunt u allerlei producten kopen. Bol.com verkoopt soms zelf producten. Maar u kunt er ook producten van andere verkopers vinden. Dat betekent dat zij behalve een webshop óók een platform zijn. Voor klanten was het vaak onduidelijk wie de verkoper van hun aankoop was. En bij wie zij terecht konden als ze een probleem hadden met hun aankoop. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft Bol.com hierop aangesproken.

ACM ConsuWijzer kreeg meldingen over Bol.com. Daarom heeft de ACM hen verzocht om klanten beter te vertellen bij wie ze iets kopen.

U kunt nu beter zien:

  • wie de verkoper van het product of dienst is
  • met wie u contact kunt opnemen als u problemen heeft met uw aankoop
  • De komende tijd controleren wij of andere platforms dit ook doen.

Wat deed Bol.com verkeerd?

We ontvingen klachten over Bol.com. Er gingen verschillende dingen mis:

  • Het was niet altijd duidelijk bij wie de klant iets had gekocht. Bij Bol.com zelf of bij een andere verkoper.
  • Het was niet altijd duidelijk bij wie de klant terechtkon met klachten of vragen over hun aankoop.
  • Klanten werden bij vragen en problemen van het kastje naar de muur gestuurd.

Bol.com heeft hun website aangepast

Platforms zoals Bol.com moeten in ieder geval duidelijker laten zien bij wie de klant iets koopt. En bij wie de klant moet zijn als er een probleem is met de aankoop. Bol.com heeft dit nu duidelijker op de website gezet.

Let op bij wie u iets koopt

Als u online iets koopt, dan kunt u terecht bij het bedrijf van wie u iets kocht. Daar hebt u een overeenkomst mee. Maar soms is het onduidelijk bij wie u iets koopt. Bijvoorbeeld omdat niet duidelijk op de website staat wie de verkoper is. Of omdat u iets koopt via een platform (zoals Bol.com) waar meerdere verkopers zijn. In dat geval is de verkoper van wie u iets kocht uw aanspreekpunt.

Let dus goed op bij wie u online iets koopt. Op het platform moet u duidelijk kunnen zien bij wie u iets koopt. En bij wie u terechtkunt als u problemen heeft met uw aankoop: bij het bedrijf zelf of bij een verkoper op het platform.