Checklist - Terug naar de garage

Als u uw auto laat repareren, hebt u recht op een goede reparatie. U hebt met de garage namelijk een reparatieovereenkomst gesloten. Wilt u terug naar de garage omdat u niet tevreden bent over de reparatie? Bijvoorbeeld omdat het probleem na een tijdje weer terugkeert? Dan is een goede voorbereiding op het gesprek het halve werk. Deze checklist helpt u daarbij.

Misschien vindt u het lastig of vervelend om zo’n gesprek te voeren. Besef dat het heel gewoon is om terug te gaan en dat u zeker niet de eerste bent.

Let op: hebt u problemen met uw onlangs gekochte auto? En wilt u daarom terug naar de dealer of de garage waar u de auto hebt gekocht? Gebruik dan onze checklist ‘Terug naar de winkel’. De checklist ‘Terug naar de garage’ is bedoeld voor reparatieovereenkomsten waarbij u achteraf ontdekt dat de reparatie niet goed is uitgevoerd.

Wat moet u vooraf weten?

  1. Kijk op onze website uw rechten zijn bij een reparatie door een garagebedrijf.
  2. Zorg dat u kunt bewijzen dat u de auto bij deze garage hebt laten repareren. Bijvoorbeeld door de rekening mee te nemen of een kopie van het bankafschrift waarop de betaling van de reparatie staat.
  3. Weet u de naam van de garagemedewerker met wie u afspraken hebt gemaakt? Het kan handig zijn om eerst met hem in gesprek te gaan. Of in het gesprek naar hem te verwijzen.
  4. Stel uzelf de vraag: wat wil ik bereiken met het gesprek? Bepaal vooraf uw doel. Wilt u de reparatie bijvoorbeeld gratis opnieuw laten doen? Of wilt u uw geld terug en naar een andere garage?
  5. Het kan handig zijn om bij deskundigen informatie in te winnen over het probleem en de oplossing. U kunt bijvoorbeeld een andere garage bellen. Ook kunt u op internet op zoek gaan naar informatie. Onderzoek of het iets is wat vaak voorkomt. Hebben de onderdelen die vervangen zijn iets te maken met het gebrek? Had de garage het probleem anders moeten aanpakken?

Bent u goed op de hoogte van het gebrek aan uw auto? En over de mogelijkheden om dit te repareren of te vervangen? Dan komt u goed beslagen ten ijs als u terug gaat naar de garage.

Wist u dat garagebedrijven volgens de wet een ‘resultaatverplichting’ hebben?

Dat betekent dat ze verplicht zijn om voor een goed eindresultaat te zorgen. Ze moeten uw auto dus goed repareren. Bent u niet tevreden? Dan mag u de garage hierop aanspreken.

Het gesprek met de garagemonteur

Nu gaat u zich voorbereiden op het halen van uw recht. Stelt u zich de situatie in de garage voor en beantwoord onderstaande vragen. Bedenk wat u wilt zeggen en wat u wilt bereiken. Bedenk ook wat de garagemonteur kan zeggen en hoe u daar op gaat reageren. Dan weet u tijdens het gesprek precies wat u moet doen.

Tip: de beste oplossing bereikt u meestal in een goed gesprek. Het is prettig om het op te kunnen lossen zonder dat u juridische stappen moet nemen. Probeer daarom altijd eerst een gesprek aan te gaan. En zoek samen naar een oplossing

Vat het probleem samen

Bedenk hoe u het probleem met de auto het beste kunt samenvatten en verwoorden. Denk daarbij aan de volgende zaken:

  • Waaruit blijkt dat de reparatie niet goed is uitgevoerd?
  • Hoe vaak doet het probleem zich voor en in welke situatie?
  • Hebt u informatie van een deskundige? Vertel dat u informatie ingewonnen hebt. En noem de informatie die u hebt.
  • Hebt u extra kosten moeten maken?
  • Hoe vervelend is dat probleem voor u?

Tips: houd het kort en bondig. En hebt u informatie op het internet gevonden? Print die dan uit en neem die mee.

Wijs op de afspraak die u hebt gemaakt

Zorg dat u duidelijk kunt maken wat de afspraak was. Misschien hebt u een offerte gekregen. Of staat het op de rekening die u gekregen hebt. Hebt u de afspraak mondeling gemaakt? Bedenk u dan wat er precies is gezegd en wanneer. Hoe verwoordt u dit aan de garagemonteur?

Geef aan wat u van de garage verwacht

U hebt van tevoren het doel van het gesprek bepaald. En welke oplossing u van de garage verwacht. Hoe wilt u dat zeggen tegen de monteur?

Onenigheid over de afspraak

Bereid u voor op de reactie van de monteur. Hij vindt misschien dat de afspraak anders was. Bijvoorbeeld omdat hij u van tevoren gezegd heeft dat uw auto erg oud is. En de reparatie mogelijk niet voldoende zou zijn. Denk goed na welke argumenten de monteur kan hebben. En hoe u daarop reageert.

Onenigheid over de kosten

De verkoper zal u misschien zeggen dat u moet bijbetalen om het probleem op te lossen. Denk goed na welke argumenten de monteur daarvoor kan hebben. Hoe reageert u daarop?

Tips:

  • hebt u van tevoren met de garage een prijs afgesproken? Dan mag de garage maximaal 10% van deze prijs afwijken.
  • maakt u tijdens het gesprek afspraken met elkaar? Of doet de monteur u een toezegging? Bevestig deze dan achteraf in een brief of e-mail naar de garage.

Komt u er niet uit?

Wat wilt u doen als u er met de verkoper niet uitkomt? ConsuWijzer geeft u advies over welke stappen u kunt ondernemen. Bedenk wat de volgende stap zal zijn. Hoe vertelt u uw volgende stap aan de verkoper als u er niet uitkomt?

Tip 

komt u er samen niet uit? Maar wilt u niet meteen naar de Geschillencommissie of naar de rechter? Dan kunt u als tussenstap kiezen voor Bovag Bemiddeling

Hebt u antwoord op deze vragen?

Dan bent u goed voorbereid. Veel succes met het gesprek!

Forward

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

 

Bel ons op 088 0 70 70 70

Over bellen met ConsuWijzer

 

App ons op 06 5252 7006
Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer

 

Mail ons
Reactie binnen 6 werkdagen

Naar ons contactformulier