Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Invulhulp bij klachtenbrief maakt het nog makkelijker om je recht te halen

| Nieuwsbericht

Het halen van je recht met de voorbeeldbrieven op ACM ConsuWijzer is nu nog eenvoudiger. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) lanceert vandaag een invulhulp, waarmee je de voorbeeldbrief eenvoudig kunt aanpassen aan jouw situatie. Met de gratis voorbeeldbrieven van ACM ConsuWijzer en de invulhulp kun je makkelijk en snel het bedrijf aanspreken waarmee je een probleem hebt. Na het beantwoorden van een aantal vragen, wordt je brief automatisch ingevuld. Jij hoeft hem dan alleen nog maar te controleren en te versturen.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Consumenten kunnen bedrijven bij de les houden door ze aan te spreken op hun plichten. ACM ConsuWijzer biedt informatie waarmee je kunt nagaan waar je recht op hebt als je een probleem hebt met een bedrijf. Vaak heb je namelijk meer rechten dan je denkt. Maar dan moet je wel zelf in actie komen. Om dat makkelijk te maken, schreven onze juridische experts voorbeeldbrieven die iedereen gratis kan gebruiken. Met de invulhulp is het gebruik daarvan nóg gemakkelijker geworden.”

Voorbeeldbrieven: hulp bij het schrijven van een brief of e-mail

Onze voorbeeldbrieven geven houvast bij het schrijven van een brief of e-mail aan een bedrijf waar je een probleem mee hebt. Zo gebruik je de juiste juridische woorden en vergeet je geen belangrijke informatie in de brief. In de brieven staat ook hoe iets wettelijk gezien geregeld is of hoe de ACM toezicht houdt. Dit kan helpen om het bedrijf waarmee je een probleem hebt, toch in beweging te krijgen. Bijvoorbeeld om gebruik te maken van je garantie of bedenktijd of om een abonnement op te zeggen.

Deze consumenten haalden hun recht met onze voorbeeldbrieven

Lisa kocht online een warme wintertrui. Toen zij deze uit de verpakking haalde, bleken er allemaal gaatjes in te zitten. Nadat zij hierover contact opnam met de webshop, boden ze haar 20% korting op een volgende bestelling. Zij vond dit een vreemd aanbod en keek op ACM ConsuWijzer waar zij recht op had bij een kapot product: reparatie, vervanging of geld terug. Zij gebruikte daarom een voorbeeldbrief. De webshop gaf haar gelijk en zij kreeg een nieuwe trui opgestuurd, dit keer zonder gaatjes.

Michael retourneerde sneakers bij een webwinkel, maar kreeg daarna zijn geld niet op tijd terug. Hij mailde al een paar keer naar de klantenservice van de webwinkel, maar helaas zonder succes. Een vriend wees hem op de voorbeeldbrief waarin je vraagt om je geld terug na een retour tijdens de bedenktijd. Hierin staat ook uitgelegd wat de gevolgen kunnen zijn als de webwinkel niet op tijd terug betaalt. Diezelfde dag was zijn geld terug op zijn rekening.

Waarvoor kan je terecht bij ACM ConsuWijzer?

ACM ConsuWijzer geeft gratis informatie en advies over je rechten als consument. Het is een onderdeel van de toezichthouder ACM. Op www.consuwijzer.nl leggen wij de wet zo begrijpelijk mogelijk uit. Consumenten kunnen telefonisch of per mail gratis advies krijgen over hun rechten. Dit advies kun je gebruiken als basis voor je eigen actie, bijvoorbeeld door een voorbeeldbrief te sturen.

Kom je er niet uit met het bedrijf? Dan kun je het probleem ook bij ons melden. Jouw melding helpt de ACM om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden en waar wij moeten ingrijpen. Bijvoorbeeld door een gesprek te voeren, een bedrijf te dwingen om ergens mee te stoppen of door een boete op te leggen.