Mijn vlucht heeft vertraging. Waar heb ik recht op?

Vertrok uw vlucht later dan gepland? Dan hebt u rechten. Deze staan in een Europese Verordening. Hieronder vertellen wij u wat de regels zijn.

Wanneer gelden de regels voor vertraging?

De regels van de Europese verordening gelden:

  • Als u vliegt vanaf een luchthaven in de Europese Unie. Het maakt niet uit met welke luchtvaartmaatschappij u vliegt.
  • Als u vliegt vanuit een land buiten de Europese Unie naar een luchthaven binnen de Europese Unie met een Europese luchtvaartmaatschappij.

Verder moet de luchtvaartmaatschappij uw vlucht hebben bevestigd. En u moet zich altijd op tijd bij de incheckbalie melden.

Moet de luchtvaartmaatschappij mij bij vertraging iets aanbieden?

De luchtvaartmaatschappij moet u bij bepaalde vertragingen verzorging aanbieden. Verzorging houdt in: eten en drinken. Ook hebt u recht op twee gratis telefoongesprekken, faxberichten of e-mails. Moet u door de vertraging in een hotel slapen? Dan moet de luchtvaartmaatschappij hiervoor zorgen. En ook voor het vervoer tussen het hotel en het vliegveld.

Wanneer heb ik recht op verzorging?

Dit hangt af van de afstand die u vliegt en hoe lang uw vertraging is. Hieronder vertellen wij vanaf wanneer u recht hebt op verzorging:

  • Is uw vlucht korter dan 1500 km? Dan hebt u bij twee uur of langer vertraging recht op verzorging.
  • Is uw vlucht langer dan 1500 km? Dan hebt u bij drie uur of langer vertraging recht op verzorging.
  • Is uw vlucht langer dan 3500 km? En gaat u van of naar een land buiten de Europese Unie? Dan hebt u bij een vertraging van vier uur of langer recht op verzorging.

Mag ik er ook voor kiezen om niet meer te gaan?

Hebt u meer dan vijf uur vertraging? Dan mag u er voor kiezen om niet meer te gaan. De luchtvaartmaatschappij moet u dan de kosten van het vliegticket terugbetalen.

Heb ik ook recht op een vergoeding?

Komt u door de vertraging drie uur of later aan op uw eindbestemming? Dan hebt u recht op een vergoeding. Dat heeft het Europese Hof van Justitie bepaald. Hoe hoog de vergoeding is, is afhankelijk van de afstand die u vliegt. Hieronder leest u welk bedrag u kan krijgen:

  • EUR 250 per passagier voor alle vluchten tot en met 1500 kilometer;
  • EUR 400 per passagier voor alle vluchten binnen de Europese Unie van meer dan 1500 km. En voor vluchten van of naar een land buiten de Europese Unie die tussen 1500 en 3500 km lang zijn.
  • EUR 600 per passagier voor alle vluchten van of naar een land buiten de Europese Unie van meer dan 3500 km. Komt u minder dan vier uur later aan op uw eindbestemming? Dan mag de luchtvaartmaatschappij u 300 euro betalen.

Let op

Soms gebeuren er dingen in een land waar de luchtvaartmaatschappij niets aan kan doen. Bijvoorbeeld een oorlog, een orkaan, dichte mist of hevige sneeuwval. Dat heet overmacht. Hierdoor kan uw vlucht vertragen. U krijgt dan geen vergoeding. Maar u hebt nog steeds recht op verzorging. Ook bij overmacht. Kijk hier voor meer informatie over uw rechten bij vertraging of annulering van uw vlucht bij overmacht:

Hebt u een pakketreis geboekt?

Hebt u een pakketreis geboekt? En had uw vlucht vertraging? Dan kunt u aan de luchtvaartmaatschappij vragen om de vergoeding. U kunt ook aan uw reisorganisatie vragen om te helpen met het vragen van de vergoeding door de luchtvaartmaatschappij.

Het kan zijn dat u door de vertraging een deel van uw vakantie mist. Dit wordt ook wel gederfd vakantiegenot genoemd. U kunt hierover wel een klacht indienen bij uw reisorganisatie.

Stappenplan

Komt u door vertraging van het vliegtuig drie of meer uren later op uw eindbestemming aan en hebt u recht op vergoeding? Of heeft de luchtvaartmaatschappij niet voor verzorging gezorgd waardoor u kosten hebt moeten maken? Of heeft uw vlucht (meer dan) vijf uur vertraging en hebt u afgezien van vertrek? Waardoor u recht hebt op terugbetaling van uw ongebruikte ticket? Dan kunt u het volgende doen:

Neem contact op met uw luchtvaartmaatschappij.

En bespreek uw klacht. Probeer samen een oplossing te vinden. Lukt dit niet? Dan kunt u het volgende doen.

Stuur een brief

Stuur een brief naar de luchtvaartmaatschappij. Hierin schrijft u uw klacht. Vraag een reactie voor een bepaalde datum. Let op: de tijd die u de luchtvaartmaatschappij geeft om te reageren moet wel redelijk zijn. Zet in deze brief de volgende informatie:

  • Hebt u volgens u recht op de vergoeding? Vraag dan om betaling van de vergoeding waar u volgens de uitspraak van het Hof van Justitie recht op hebt.
  • Heeft de luchtvaartmaatschappij u geen verzorging aangeboden? En hebt u daardoor kosten gemaakt? Vraag dan aan de luchtvaartmaatschappij om u deze kosten terug te betalen.
  • Hebt u besloten om niet meer verder te reizen omdat u meer dan vijf uur vertraging had? Vraag dan om terugbetaling van het ticket.

U kunt hiervoor onze voorbeeldbrief gebruiken.

Komt u er niet uit? En hebt u een rechtsbijstandverzekering? Vraag dan aan hen om u te helpen.

Vervolgstappen

Komt u er met de luchtvaartmaatschappij niet uit? Dan hebt u de volgende mogelijkheden:

Meldpunt luchtvaartpassagiers van de Inspectie Leefomgeving en Transport

Leg uw klacht voor aan het meldpunt luchtvaartpassagiers van de ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport). De ILT beoordeelt of de luchtvaartmaatschappij zich heeft gehouden aan de regels uit de Europese verordening. Krijgt u gelijk van de ILT? Dan kan de luchtvaartmaatschappij u alsnog geven waar u volgens de verordening recht op hebt. Maar de luchtvaartmaatschappij is dit niet verplicht. De beslissing is namelijk niet bindend.

Geeft de luchtvaartmaatschappij u niet waar u recht op hebt?

Zegt de ILT dat u gelijk hebt? Maar geeft de luchtvaartmaatschappij niet waar u recht op hebt? Kijk of het zinvol is om uw klacht voor te leggen aan de rechter. De rechter kan uiteindelijk hier een bindende uitspraak over doen. De beslissing van de ILT kan u hierbij wel helpen. Hebt u een rechtsbijstandsverzekering? Schakel die dan eerst in.

Wat doet de ILT nog meer?

De ILT is de toezichthouder op deze verordening. Houdt een luchtvaartmaatschappij zich niet aan de Europese verordening? En krijgen zij hierover veel klachten? Dan kunnen zij de luchtvaartmaatschappij hiervoor een boete opleggen.

Forward

ConsuWijzer-karakter op vakantie met koffer en camera