Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Prijsverhogingen van abonnementen

Hebt u een abonnement op bijvoorbeeld de sportschool, een tijdschrift, krant of maaltijdbox? Dan mag de ondernemer niet zomaar tussentijds de prijs verhogen. Soms kunt u eisen dat de oude prijs blijft gelden. Voor telefoon-, internet- en televisieabonnementen gelden andere regels.


Op deze pagina:


Voorwaarden voor prijsverhoging

De ondernemer mag de prijs verhogen als de overheid een prijsverhoging doorvoert. Bijvoorbeeld een btw-verhoging. Wil de ondernemer om een andere reden de prijs verhogen? Dan mag dat alleen als hij aan al deze voorwaarden voldoet:

  • Toen u het abonnement afsloot, stond al in de voorwaarden dat de ondernemer de prijs tussentijds mag verhogen. Deze voorwaarden moet u toen wel gekregen hebben. En er moet duidelijk in de voorwaarden staan hoe en wanneer de ondernemer de prijs mag verhogen. Alleen een vermelding als: "Onder voorbehoud van prijswijzigingen" is te algemeen. U weet dan niet wat u kunt verwachten.
  • De verhoging is niet onredelijk. Een prijsverhoging is bijna altijd onredelijk als u het abonnement niet mag opzeggen. De ondernemer mag bijvoorbeeld niet binnen 3 maanden nadat u het abonnement afsloot de prijs verhogen, zonder dat u mag opzeggen.
  • De ondernemer laat u vooraf weten dat de prijs wordt verhoogd en wat de nieuwe prijs wordt. En per wanneer de nieuwe prijs geldt.

Als de ondernemer niet aan al deze voorwaarden voldoet, dan mag hij de prijs niet verhogen.

Niet eens met prijsverhoging

Laat de ondernemer weten waarom u het niet eens bent met de prijsverhoging. Probeer samen een oplossing te vinden. Lukt dat niet? Schrijf een brief of e-mail en wijs de ondernemer op de regels voor prijsverhoging. Gebruik onze voorbeeldbrief.

Als u er samen niet uitkomt

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Wij zijn een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Kunt u het antwoord op uw vraag niet vinden? Neem contact met ons op.

Zie ook