Moet ik mijn brief aangetekend versturen?

Wanneer is het handig om een brief aangetekend te versturen?

U bent niet verplicht om een brief aangetekend te versturen. Het kan in bepaalde situaties alleen wel verstandig zijn om dit te doen. Het aangetekend versturen van uw brief is vooral belangrijk als u rekening moet houden met termijnen. Een paar voorbeelden:

  • u hebt nog drie dagen de tijd om uw sportschoolabonnement op te zeggen.
  • Of: u hebt een bedenktijd van een aantal dagen waarbinnen u een contract kunt annuleren.
  • Of: u verwacht dat de ondernemer zal ontkennen dat hij uw brief heeft ontvangen.

Maar hebt u bijvoorbeeld nog drie maanden de tijd om uw overeenkomst op te zeggen? Dan is het niet nodig om uw brief aangetekend te versturen. Vraag de ondernemer in uw brief dan wel om u een bevestiging. Ontvangt u deze bevestiging niet binnen enkele weken? Dan kunt u uw brief alsnog aangetekend versturen.

Aan de hand van uw situatie moet u zelf de afweging maken of u uw brief aangetekend verstuurt.

Kan ik een aangetekende brief ook naar een postbus of antwoordnummer sturen?

Ja, dat kan. U kunt net als bij een gewoon adres uw aangetekende brief naar een postbus of antwoordnummer sturen. Voor een aangetekende brief naar een antwoordnummer betaalt u zelf de verzendkosten.

Stuurt u een gewone brief naar een antwoordnummer? Dan hoeft u er geen postzegel op te plakken. De ontvanger betaalt namelijk uw verzending.

Welke zekerheid heb ik met het aangetekend versturen van een brief?

U hebt de ondernemer een brief gestuurd, maar deze zegt dat hij uw brief niet (op tijd) heeft ontvangen. In de meeste gevallen is het aan u als verzender om te bewijzen dat u de brief wel (op tijd) hebt gestuurd. En om te bewijzen dat de ondernemer uw brief (op tijd) heeft ontvangen.

Verstuurt u uw brief per aangetekende post? Dan kunt u bewijzen dat u de brief hebt verstuurd. Maar hiermee kunt u niet bewijzen dat de ondernemer uw brief ook heeft ontvangen. Wilt u er zeker van zijn dat de ondernemer uw brief heeft ontvangen? Verstuur uw brief dan aangetekend 'met handtekening retour'. Dit wordt ook wel 'aangetekend met ontvangstbevestiging' genoemd.

Bij de bezorging van een aangetekende brief moet de ontvanger tekenen voor ontvangst van de brief. Deze handtekening kunt u via de website van het postbedrijf bekijken en uitprinten. U hebt dan bewijs dat uw brief ook is ontvangen en op welke datum dat is gebeurd.

Tegenwoordig worden handtekeningen voor ontvangst digitaal gezet. U kunt de bevestiging dan via de website van het postbedrijf opvragen. Wilt u weten hoe u via uw postbedrijf aangetekende brieven kunt versturen? En hoe de ontvangstbevestiging precies werkt? Neem dan contact op met het postbedrijf of kijk op de website.

Let op

Voor het aangetekend versturen van uw brief betaalt u extra. Vraag vooraf wat de kosten zijn. Vaak kunt u ook via de website van het postbedrijf postzegels voor aangetekende post bestellen.

Tips

  • Stuurt u uw brief aangetekend (met handtekening retour)? Bewaar dan zelf ook een kopie van uw brief. U kunt dan achteraf aantonen wat u hebt gestuurd.
  • Het komt voor dat een ondernemer een aangetekende brief niet wil ontvangen. En dat hij hier ook niet voor tekent. Wilt u er zeker van zijn dat de ondernemer uw brief toch ontvangt? Stuur de brief dan zowel aangetekend als per gewone post. Zet in uw brief dan de opmerking: 'Om er zeker van te zijn dat u deze brief ontvangt, stuur ik u deze zowel per aangetekende post, als per gewone post.'
  • U kunt uw brief ook per fax te sturen. Als uw fax een ontvangstbevestiging geeft. In dat geval is het belangrijk om deze ontvangstbevestiging goed te bewaren. U kunt de brief daarnaast ook nog per gewone post versturen.

Forward

ConsuWijzer-karakter bij brievenbus

Vraag of klacht? Bel ons!

088 - 0 70 70 70

5 dagen per week van
8.30-17.30u, tarief 088-nummer

Zelf aan de slag