Hoe werkt stilzwijgende verlenging van mijn telefoon-, internet-, of televisieabonnement?

Stilzwijgende verlenging

De meeste mensen sluiten een abonnement voor telefonie, internet of televisie af voor één of twee jaar. Zegt u dit abonnement na afloop niet op? Dan verlengt de aanbieder uw contract automatisch. Dit wordt een stilzwijgende verlenging genoemd. Hiermee voorkomt uw aanbieder dat u opeens geen internet, telefonie of televisie meer kunt gebruiken. Dit mag uw aanbieder doen, maar niet voor een periode die langer is dan een jaar. Uw abonnement moet ieder jaar dus weer opnieuw stilzwijgend worden verlengd.

Uw rechten

Is uw abonnement voor telefonie, internet of televisie stilzwijgend verlengd? En hebt u dus weer een jaarcontract, terwijl u eigenlijk wilde overstappen? Dan mag u uw abonnement toch opzeggen wanneer u wilt. Er geldt dan voor u een opzegtermijn van maximaal één maand. Die maand gaat direct lopen op de dag dat u uw contract opzegt.

Let op, deze regel geldt niet als:

  • U zelf hebt ingestemd met een verlenging of vernieuwing van uw abonnement. Want uw verlenging is dan niet stilzwijgend;
  • U een ondernemer bent en een zakelijk abonnement hebt.

Alleen telecomabonnementen

De maand opzegtermijn voor contracten die stilzwijgend verlengd zijn, geldt alleen voor telefonie-, internet- en televisiediensten. Voor abonnementen voor bijvoorbeeld tijdschriften zijn de regels anders. Wilt u weten welke regels voor deze abonnementen gelden? Klik dan op onderstaande link.

Ik heb een klacht over de opzegtermijn

Wilt u uw contract opzeggen? En geeft de aanbieder u een langere opzegtermijn dan één maand? Dien dan uw klacht in bij ConsuWijzer.

Forward

ConsuWijzer-karakter met contract