Wat doe ik als mijn aanbieder van telefonie, internet of televisie de prijzen of de algemene voorwaarden verandert?

Uw aanbieder van telefonie, internet of televisie mag niet zomaar de algemene voorwaarden of prijzen van een abonnement veranderen. Hij moet u eerst precies vertellen wat hij wil gaan veranderen. Dat moet hij minimaal een maand van tevoren aan u laten weten. Als een wijziging voor u als consument nadelig is mag u zonder verdere kosten uw abonnement opzeggen.

Let op

Er zijn twee uitzonderingen.

BTW

Moet uw aanbieder de algemene voorwaarden of prijzen veranderen door een nieuwe regel van de overheid of in de wet? Waardoor dit dus niet zijn eigen keuze is? Dan kunt u uw abonnement niet opzeggen. Een voorbeeld: de overheid verhoogt de BTW. De aanbieder moet de BTW aan u doorberekenen. U kunt dan niet opzeggen.

Inflatiecorrectie

Staat in de algemene voorwaarden van de aanbieder duidelijk dat hij een inflatiecorrectie toepast (hoe vaak en hoeveel)?  Dan kunt u niet om die reden opzeggen. U hebt immers de algemene voorwaarden geaccepteerd. Daarmee bent u dan ook akkoord gegaan met het toepassen van de inflatiecorrectie.

Wat doe ik als de verandering nadelig voor mij is?

Is de verandering nadelig voor u als consument? En is de wijziging niet door de overheid of de wet opgelegd? Dan mag u het abonnement direct gratis opzeggen. Daar moet uw aanbieder aan meewerken. U kunt hiervoor onze voorbeeldbrief gebruiken.

Doet uw aanbieder hier moeilijk over? Zegt hij bijvoorbeeld dat u moet betalen voor het opzeggen? Of zegt hij dat u uw telefoon weer moet inleveren? Neem dan contact op met ConsuWijzer.

Forward

ConsuWijzer-karakter met contract