Misbruik van economische machtspositie
Sommige bedrijven hebben zo’n sterke positie, dat zij zich weinig hoeven aan te trekken van consumenten en concurrenten. Zulke bedrijven hebben een economische machtspositie. Dat is niet verboden. Maar een bedrijf mag geen misbruik maken van die positie. Bijvoorbeeld door heel hoge prijzen te vragen.
Op deze pagina:
Wanneer heeft een bedrijf een economische machtspositie?
Een groot marktaandeel kan iets zeggen over een economische machtspositie. Maar het zegt niet alles. Ook belangrijk is bijvoorbeeld:
- Hoeveel concurrenten heeft het bedrijf?
- Hoe groot deze zijn concurrenten?
- Heeft het bedrijf al lang een groot marktaandeel? Of verandert het marktaandeel sterk?
- Kunnen nieuwe bedrijven actief worden op dezelfde markt? En kunnen bestaande concurrenten makkelijk groter worden?
Sommige bedrijven hebben van nature een machtspositie. Denk aan KPN, ProRail, NS en Schiphol. De ACM maakt extra regels voor deze bedrijven om de concurrentie groter te maken.
Wanneer maakt een bedrijf misbruik van zijn economische machtspositie?
Als een bedrijf ervoor zorgt dat er minder concurrentie komt door niet op een normale manier te concurreren, maakt het misbruik van zijn economische machtspositie. Of als het bedrijf andere bedrijven geen kans geeft, bijvoorbeeld door koppelverkoop.
Koppelverkoop
Een bedrijf biedt 2 producten aan. Voor het 1e product is het bedrijf de enige aanbieder. Voor het 2e product zijn er meer aanbieders. Het bedrijf verkoopt het 1e product alleen aan klanten die ook het 2e product kopen. Andere aanbieders van dat 2e product krijgen dan geen kans. Het bedrijf probeert zo ook voor het 2e product een economische machtspositie te krijgen.
Heeft een bedrijf geen economische machtspositie? Of gaat het om 2 verschillende bedrijven? Dan is het geen verboden koppelverkoop.
Woekerprijzen
Een bedrijf is een bijzonder belangrijke aanbieder of de enige aanbieder van een bepaald product. Het bedrijf verhoogt de prijzen flink. Niet omdat de productie duurder is geworden, maar om meer winst te maken. Blijven de prijzen oneerlijk en heel erg hoog? Zijn er weinig of geen concurrenten? Dan kan het zijn dat het bedrijf misbruik van zijn economische machtspositie maakt.
Leg duidelijk uit wat de bedrijven doen. En hoe u denkt dat zij de concurrentieregels overtreden.