Meterstanden op de energierekening
Op uw energierekening staat hoeveel energie u hebt verbruikt en wat u daarvoor moet betalen. Door de meterstanden weet uw leverancier hoeveel energie u hebt verbruikt en terug hebt geleverd.
Op deze pagina:
Meterstanden bij slimme meter
Als u een slimme meter hebt dan hoeft u uw meterstanden niet door te geven. Uw netbeheerder leest de meterstanden automatisch uit van uw slimme meter. De netbeheerder geeft de meterstanden door aan uw energieleverancier.
Als u zonnepanelen hebt, dan houdt uw meter bij hoeveel energie u teruglevert. U hoeft geen slimme meter te hebben, maar dat is wel handig.
Meterstanden zelf doorgeven
Hebt u geen slimme meter? Of hebt u uw slimme meter laten uitzetten? Dan vraagt uw energieleverancier u om de meterstanden voordat hij de jaarafrekening opmaakt. Hij bepaalt binnen welke termijn u de meterstanden moet doorgeven.
Gaat u verhuizen? Of overstappen? Dan moet u uw meterstanden binnen 5 werkdagen na uw overstap of verhuizing doorgeven. Binnen 6 weken na de overstap of verhuizing krijgt u de eindafrekening. Controleer of de standen op deze eindafrekening hetzelfde zijn als de standen die u hebt doorgegeven. Op uw eindafrekening staat ook of de meterstanden geschat zijn.
U geeft de meterstanden door via een meterkaartje, de telefoon, online of e-mail.
Tip: maak een foto van de meterstanden. Als er later iets mis gaat, dan hebt u bewijs.
Schatting van uw meterstanden
Als u de meterstanden niet doorgeeft, dan schat uw leverancier uw verbruik op basis van uw standaardjaarverbruik (SJV). Dit gaat uit van het gemiddelde energieverbruik op uw adres van de afgelopen 2 tot 3 jaar. Daarbij houdt uw energieleverancier ook rekening met het weer en de temperatuur in die jaren.
Uw verbruik bij een tariefwijziging
Als u een contract met variabele tarieven hebt, dan kan uw leverancier uw tarieven wijzigen. Meestal 2 keer per jaar, soms vaker. Hebt u geen slimme meter? Of hebt u deze uit laten zetten? Dan vraagt de leverancier de meterstanden bij u op als de tarieven wijzigen. Als u de meterstanden niet doorgeeft, dan schat uw leverancier uw verbruik. Dit hoeft niet nadelig te zijn. Het kan ook voordelig voor u uitpakken.
Vraagt uw leverancier niet om de meterstanden bij een tariefwijziging? Neem dan contact op met uw leverancier en vraag hoe u de meterstanden zelf kunt doorgeven. Probeer via de website of de klantenservice de meterstanden door te geven. Maak een foto met datum op de dag dat de nieuwe tarieven ingaan. Doe dit op 1 januari 2024 en bij elke tariefwijziging. Zo kunt u later uw jaarafrekening controleren en uw echte verbruik bewijzen.
Als u de rekening krijgt, controleer of uw verbruik bij elk tarief klopt.
Op 1 januari 2024 veranderde veel voor uw energierekening. Daarom vroegen we de energieleveranciers om de meterstanden van alle klanten op deze dag op te nemen. Dit veranderde op 1 januari 2024:
- Het prijsplafond stopte.
- De energiebelasting steeg.
- Veel huishoudens met een contract met variabele tarieven kregen nieuwe tarieven.
- De netbeheerkosten stegen.
Klacht over de meterstanden op de rekening
Kloppen de meterstanden niet met wat u hebt doorgegeven? Of bent u het niet eens met de geschatte meterstanden? Stuur een e-mail of een brief aan uw leverancier met uw klacht en de foto’s als bewijs. Gebruik onze voorbeeldbrief:
Hebt u uw klacht opgestuurd? Dan moet uw leverancier binnen 4 weken een besluit nemen. Tot die tijd hoeft u niet te betalen.
Als u er samen niet uit komt
Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Wij zijn een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.