Ik heb kleding gekocht in de uitverkoop. Mag ik die ruilen?

Hebt u kleding gekocht in de uitverkoop? En hebt u achteraf spijt van de aankoop? Bijvoorbeeld: de das past toch niet bij uw overhemd. Of de gordijnen passen niet bij de rest van het interieur. Dan mag u niet altijd meer ruilen. Bij gewone winkels is ruilen namelijk nooit een recht. Het is een gunst van de verkoper. De verkoper kan dus ook voorwaarden stellen bij ruilen. Hij kan bijvoorbeeld bepalen dat kleding uit de uitverkoop niet geruild mag worden. Dat mag.

Service van de winkelier

Bij veel kledingwinkels kunt u binnen een bepaalde tijd kleding nog wel ruilen. Als de kleding tenminste niet gebruikt of beschadigd is. Soms krijgt u een tegoedbon als u niets anders kunt vinden. Grote winkelbedrijven gaan in hun service soms nog verder. Zij geven u het aankoopbedrag terug als u de kleding binnen een bepaalde tijd terugbrengt.

Tip

Twijfelt u over een aankoop? Dan is het verstandig om voor u iets koopt aan de winkelier te vragen of u nog mag ruilen. En of u uw geld terug kunt krijgen als u het product terugbrengt.

Koop op afstand

Hebt u de kleding op afstand gekocht? Bijvoorbeeld bij een webwinkel of via een postorderbedrijf? Dan hebt u recht op bedenktijd.

Hebt u de kleding op of na 13 juni 2014 gekocht? Dan duurt de bedenktijd veertien dagen. Hebt u de kleding voor 13 juni 2014 gekocht? Dan duurt de bedenktijd zeven werkdagen. Binnen de bedenktijd kunt u de koop ongedaan maken. U moet de kleding dan terugsturen. En dan krijgt u uw geld terug.

Let op!

Is er iets mis met de kleding die u in de uitverkoop hebt gekocht? En heeft de verkoper u dat niet verteld? Dan is uw product ondeugdelijk. Voor ondeugdelijke producten gelden andere regels.

Forward

ConsuWijzer-karakter met rekening