Kleding kopen, uw recht op een deugdelijk product

Als u kleding koopt, hebt u recht op een goed product. In de wet staat dat het product deugdelijk moet zijn. U moet de kleding bijvoorbeeld een bepaalde tijd kunnen gebruiken. Als u het tenminste op een normale manier gebruikt. Misschien heeft de verkoper gezegd dat u het product ergens speciaal voor kunt gebruiken. Dan moet het product daar ook aan voldoen. Als de verkoper bijvoorbeeld zegt dat schoenen waterdicht zijn, dan moet u ermee door de plassen kunnen lopen. En als de verkoper zegt dat een horloge waterdicht is, dan moet u er mee kunnen zwemmen.

U kunt aan de fabrikant of aan een deskundige vragen hoe lang het product mee kan gaan. Als uw product dan kapot gaat, kunt u bepalen of u dat had kunnen verwachten.

Wat mag ik verwachten van een product?

Wat u mag verwachten van een product, hangt af van de volgende dingen:

  • de prijs;
  • het soort product;
  • het soort winkel;
  • wat de verkoper gezegd heeft over het product;
  • de informatie in een folder van de fabrikant, of op de verpakking.

Hieronder staat een voorbeeld van wat u mag verwachten als u iets koopt.

Voorbeeld

U koopt een regenjas in de supermarkt. Dan mag u niet verwachten dat de verkoper veel over de regenjas kan vertellen. U mag wel verwachten dat u de regenjas normaal kunt gebruiken. Misschien stond er informatie in een folder of advertentie. Aan deze informatie moet de regenjas voldoen. Wilt u goede informatie over het product? Dan kunt u beter naar een goede en deskundige verkoper gaan.

Wie is verantwoordelijk als het kledingstuk niet aan mijn verwachtingen voldoet?

Is een product niet goed? Dus, voldoet het niet aan de verwachtingen die u mag hebben? Dan is de verkoper daarvoor verantwoordelijk. U hebt met hem namelijk een koopovereenkomst gesloten. Dat betekent dat hij volgens de wet een goed product moet leveren. De verkoper mag u niet naar de fabrikant van het product sturen. Hij moet het probleem voor u oplossen.

Is het product goed, maar had u de verkeerde verwachtingen? Dan is de verkoper niet verantwoordelijk. Dan bent u dus zelf verantwoordelijk. Een voorbeeld. U koopt de goedkoopste winterjas die een winkel heeft. Dan kunt u daarvan niet hetzelfde verwachten als van een duurdere winterjas.

Wat zijn mijn plichten?

Als u iets koopt, hebt u niet alleen rechten. U hebt ook plichten. U hebt bijvoorbeeld een onderzoeksplicht. Dat betekent dat u aan de verkoper moet vragen of een product wel geschikt is voor wat u ermee wilt gaan doen.

De verkoper heeft een informatieplicht. Dat betekent dat hij aan u moet vertellen wat hij over het product weet. Als hij iets aan u belooft, dan mag u verwachten dat het product daaraan voldoet. De belofte van de verkoper is dan een soort garantie.

Forward

ConsuWijzer-karakter bij brievenbus