Prijsfout: kennelijke vergissing
U mag ervan uitgaan dat de prijs die de verkoper noemt op een prijskaartje, website of in een advertentie klopt. U moet het product voor de aangegeven prijs kunnen kopen. Behalve als het duidelijk een vergissing is. Dit heet een 'kennelijke vergissing'. U kunt de verkoper in dat geval niet dwingen om het product voor de foute prijs aan u te verkopen.
Op deze pagina:
Kennelijke vergissing
Een kennelijke vergissing is een duidelijke fout in een aanbod of prijs waarbij het voor een gemiddelde consument direct duidelijk is dat er iets niet klopt. Bijvoorbeeld omdat de prijs veel lager is dan wat normaal is, zonder dat het gaat om een speciale aanbieding. Er staat bijvoorbeeld een typefout in of een komma verkeerd.
Voorbeeld kennelijke vergissing
Op een webshop staat een typefout: bij een wasmachine staat €69,- in plaats van €690,-. En er staat niet bij dat het om een speciale aanbieding of stuntprijs gaat. U kunt in dit geval begrijpen dat deze prijs fout is. Want normaal is een wasmachine veel duurder.
Bij een kennelijke vergissing zit de verkoper niet vast aan de koopovereenkomst. De verkoper hoeft het product in dat geval niet voor de foute prijs aan u te verkopen.
Twijfelt u of de prijs klopt? Vraag het vooraf aan de verkoper.
Geen kennelijke vergissing
Had u geen reden om te twijfelen aan de vermelde prijs? Bijvoorbeeld omdat de prijs niet vreemd is of omdat het prijsverschil heel klein is. En is er geen sprake van een 'kennelijke vergissing'? Dan moet u het product voor die prijs kunnen kopen. De verkoper moet dan leveren voor de prijs die erbij stond.
Voorbeeld geen kennelijke vergissing
In een groentewinkel staat op de bakjes aardbeien €3,49. De verkoper zegt dat de prijs niet klopt en dat de prijs €3,99 is. Het prijsverschil is in dit geval zo klein dat u niet had kunnen bedenken dat de prijs niet klopt.
Hebt u te maken met een kennelijke vergissing? Vraag de verkoper om het product alsnog voor de aangegeven prijs te verkopen. Gebruik onze voorbeeldbrief:
Als u er samen niet uitkomt
Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Wij zijn een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.
Kunt u het antwoord op uw vraag niet vinden? Neem contact met ons op.