Wat zijn de belangrijkste regels waar de energieverkoper zich aan moet houden tijdens het telefoongesprek?

Vanaf 13 juni 2014 geldt er nieuwe consumentenwetgeving. Veel blijft hetzelfde maar sommige regels veranderen. Er komen ook regels bij. De nieuwe regels gelden voor overeenkomsten die op of na 13 juni 2014 zijn gesloten. Voor overeenkomsten die voor deze datum worden gesloten gelden de oude regels.

Heeft het energiebedrijf u op of na 13 juni 2014 gebeld?

Biedt een energiebedrijf u een energiecontract aan via de telefoon? Dan moet een energiebedrijf u goed informeren. Hieronder vindt u welke informatie een energiebedrijf u moet geven.

Welke informatie moet het energiebedrijf geven tijdens het telefoongesprek?

Het energiebedrijf moet u het volgende vertellen:

  • namens welk energiebedrijf hij belt, en wat het adres is van dit energiebedrijf;
  • dat het energiebedrijf u energie wil verkopen;
  • de totale prijs van de energie, dus met belastingen en toeslagen en ook de netwerkkosten;
  • op welke manier u kunt betalen;
  • hoe lang het energiecontract minimaal duurt;
  • dat u een bedenktermijn hebt van 14 dagen.

Het energiebedrijf geeft te weinig informatie. Wat kan ik doen?

Geeft het energiebedrijf u te weinig informatie? Of verkeerde informatie? Dan kan er sprake zijn van misleiding. Dit wordt ook wel een oneerlijke handelspraktijk genoemd.

Bel-me-niet Register

Wilt u niet dat een energiebedrijf of ander bedrijf u belt om energie te verkopen? Dan kunt u zich inschrijven bij het Bel-me-niet Register.

Doe de ConsuWijzer Tele-Check

Bij agressieve of misleidende verkooptelefoontjes kunt u iets kopen waar u later spijt van krijgt. Voorkom ongewenste spullen en abonnementen. Doe de ConsuWijzer Tele-Check tijdens het verkoopgesprek.

Energieverkoop op straat en aan de deur

Bent u op straat benaderd door een verkoper van energie? Of is er een verkoper bij u aan de deur geweest? Dan gelden andere regels.

Heeft het energiebedrijf voor 13 juni 2014 gebeld?

Wil een energiebedrijf een energiecontract aanbieden via de telefoon? Dan moet hij zich houden aan de regels voor telefonische verkoop. Hij moet u bijvoorbeeld duidelijk informeren tijdens het telefoongesprek.

Welke informatie moet het energiebedrijf geven tijdens het telefoongesprek?

Het energiebedrijf moet u het volgende vertellen:

  • namens welk energiebedrijf hij belt, en wat het adres is van dit energiebedrijf;
  • dat het energiebedrijf u energie wil verkopen;
  • de totale prijs van de energie, dus met belastingen en toeslagen en ook de netwerkkosten;
  • op welke manier u kunt betalen;
  • hoe lang het energiecontract minimaal duurt;
  • dat u een bedenktermijn hebt van 7 werkdagen.

Het energiebedrijf geeft te weinig informatie. Wat kan ik doen?

Geeft het energiebedrijf u te weinig informatie? Of verkeerde informatie? Dan kan er sprake zijn van misleiding. Dit wordt ook wel een oneerlijke handelspraktijk genoemd.

Bel-me-niet Register

Wilt u niet dat een energiebedrijf of ander bedrijf u belt om energie te verkopen? Dan kunt u zich inschrijven bij het Bel-me-niet Register.

Meer informatie op ConsuWijzer over het Bel-me-niet Register

Doe de ConsuWijzer Tele-Check

Bij agressieve of misleidende verkooptelefoontjes kunt u iets kopen waar u later spijt van krijgt. Voorkom ongewenste spullen en abonnementen. Doe de ConsuWijzer Tele-Check tijdens het verkoopgesprek.

Forward

ConsuWijzer-karakter bellend met mobiele telefoon