De meterhuur

Waarom betaalt u meterhuur?

U betaalt voor het gebruik en het beheer van uw energiemeter. En voor het opnemen, controleren en vaststellen van de meterstanden. En voor de technische controle van de meter één keer in de drie jaar door een meteropnemer. Dit staat dan op uw energierekening vermeld als ‘meterhuur’. Uw energiemeter is in eigendom van uw netbeheerder. Maar u betaalt de meterhuur aan uw energiebedrijf. Uw energiebedrijf zorgt ervoor dat de netbeheerder betaald wordt. U krijgt dus geen aparte rekening van uw netbeheerder voor meterhuur. Zo heeft u één energierekening met daarop alle kosten.

Is de meterhuur voor slimme meters hoger dan voor gewone meters?

Nee, de meterhuur voor gewone meters en slimme meters hetzelfde. U betaalt dus niet meer meterhuur voor een slimme meter. Weet u niet wat voor meter u hebt? Vraag dit dan na bij uw netbeheerder.

Wie bepaalt de tarieven voor de meter?

ACM (Autoriteit Consument & Markt) stelt elk jaar de meterhuur voor elektriciteit en gas vast. Die staan op de website van ACM.

Let op: Hebt u een slimme meter? En neemt u extra diensten af bij uw energiebedrijf? Dan mag het energiebedrijf hiervoor extra kosten rekenen. Deze kosten vallen niet onder de meterhuur.

Wat kunt u doen als u het niet eens bent met de hoogte van de meterhuur?

U kunt hier niets tegen doen, u moet de meterhuur betalen anders wordt u afgesloten.

Wie is verantwoordelijk voor het opnemen van de meterstanden?

U neemt zelf de meterstand op. Uw energiebedrijf moet u elk jaar om de meterstanden elektriciteit en gas vragen. Stapt u over naar een ander energiebedrijf, of gaat u verhuizen? Ook dan is uw energiebedrijf verantwoordelijk voor het opvragen van de meterstanden. U kunt de meterstanden doorgeven via een meterkaartje, telefonisch of via e-mail. Ook kan uw energiebedrijf een meteropnemer naar u sturen.

Vanaf 1 augustus 2013 is uw energiebedrijf verplicht om de meterstanden op te nemen, te controleren en vast te stellen. Onder het opnemen wordt verstaan dat het energiebedrijf u om de standen vraagt. Het energiebedrijf hoeft dus niet bij u aan de deur te komen.

Hebt u een slimme meter?

  • Staat de slimme meter aan? Dan worden de meterstanden automatisch doorgegeven.
  • Staat de slimme meter uit? Dan moet u nog steeds zelf de meterstanden doorgeven aan uw energiebedrijf.

Weet u niet of de meter aan of uit staat? Vraag dit dan na bij uw netbeheerder. Uw netbeheerder kan dan ook de meter weer aan laten zetten of uit.

Controle van de meter

Uw netbeheerder controleert één keer in de drie jaar of de meter technisch in orde is. Hebt u een slimme meter? Dan vindt deze controle alleen plaats wanneer de meter uit staat en geen meterstanden doorgeeft. De netbeheerder neemt dan ook de meterstanden op.

 

Forward

ConsuWijzer-karakter bij windmolen

Vraag of klacht? Bel ons!

088 - 0 70 70 70

5 dagen per week van
8.30-17.30u, tarief 088-nummer