Meettarief

Waar betaalt u het meettarief voor?

  • U betaalt voor het gebruik en het beheer van uw energiemeter.
  • En voor het verschaffen van toegang tot meetgegevens. Dit houdt met name in dat uw netbeheerder uw meterstanden doorgeeft aan uw energiebedrijf. Met deze gegevens kan uw energiebedrijf uw energierekening opmaken.

Dit staat dan op uw energierekening vermeld als ‘meettarief’. Uw energiemeter is in beheer van uw netbeheerder. U betaalt het meettarief aan uw energiebedrijf.

Is het meettarief voor slimme meters hoger dan voor traditionele meters?

Nee, het meettarief voor traditionele meters en slimme meters is hetzelfde. U betaalt dus niet meer voor een slimme meter. Weet u niet wat voor meter u hebt? Vraag dit dan na bij uw energiebedrijf.

Wie stelt de meettarieven vast?

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) stelt elk jaar de meettarieven voor elektriciteit en gas vast.

Let op: Hebt u een slimme meter? Dan krijgt u van uw energiebedrijf een twee maandelijks kosten- en verbruiksoverzicht. Dit overzicht is gratis. Neemt u extra diensten af bij uw energiebedrijf? Dan mag het energiebedrijf hiervoor wel extra kosten rekenen. Deze kosten vallen niet onder het meettarief.

De meettarieven vindt u op de website van ACM:

Wat kunt u doen als u het meettarief te hoog vindt?

Ga na hoe groot uw gasmeter of elektriciteitstaansluiting is. En of u toe kan met een kleinere meter en eventueel ook met een kleinere aansluiting. Neem hiervoor contact op met een erkend installateur. Die kan bepalen of een kleinere meter mogelijk is. De kleinere meter moet namelijk wel passen bij uw aansluiting. De kosten van het onderzoek van de installateur betaalt u zelf.

Let op: Hebt u een gasmeter die kleiner of gelijk is aan G6? Dan heeft het laten verkleinen van de gasmeter geen nut. Een kleinere meter is niet goedkoper. De kosten voor een elektriciteitsmeter zijn hetzelfde voor aansluitingen tot en met 3x80 Ampère. Voor elektriciteit kunt u alleen op de kosten besparen door een kleinere aansluiting te nemen.

Forward

ConsuWijzer-karakter bij windmolen

Vraag of klacht? Bel ons!

088 - 0 70 70 70

5 dagen per week van
8.30-17.30u, tarief 088-nummer