De slimme meter

Wat is een slimme meter en wanneer krijgt u ermee te maken?

Een slimme meter is een nieuw soort energiemeter. Deze energiemeter is digitaal. Uw netbeheerder kan via deze digitale meter uw meterstanden op afstand lezen. De slimme meter registreert ook de teruggeleverde energie wanneer u teruglevert aan het net. Met een slimme meter krijgt u als consument of klein bedrijf meer inzicht in uw energieverbruik. Met dit inzicht wordt besparen nog makkelijker. U hebt dan namelijk meer grip op hoeveel energie u verbruikt en dus op de energiekosten.

U kunt van uw netbeheerder of uw woningcorporatie een brief krijgen met het aanbod een slimme meter te nemen. De uitrol van de slimme meter is gestart in januari 2012. Uw netbeheerder heeft een planning gemaakt voor zijn regio. Het kan zijn dat u pas over een aantal jaren aan de beurt bent. U hoort vanzelf van uw netbeheerder wanneer u een slimme meter krijgt. U hoeft hier zelf dus niets voor te doen, behalve als u al sneller een slimme meter wilt.

Kan ik de slimme meter ook eerder krijgen?

Ja, dat kan. Dat heet een prioriteitsplaatsing. De netbeheerder mag daar in de volgende gevallen geld voor vragen:

  • bij verbetering van het energielabel met minimaal twee niveaus
  • als de woning ten minste energieklasse B krijgt
  • op aanvraag van de consument zelf

De netbeheerder plaatst in de volgende gevallen de slimme meter gratis:

  • bij nieuwbouw
  • bij grootschalige renovatie
  • bij reguliere vervanging

Wat kost een slimme meter?

De netbeheerder mag voor de plaatsing van de slimme meters voor elektriciteit en gas samen maximaal EUR 71,40 vragen. Hebt u geen gasaansluiting? Dan kost de plaatsing van de slimme meter voor elektriciteit maximaal EUR 66,64. Vanaf 2014 is het de bedoeling dat iedereen in Nederland een slimme meter aangeboden krijgt.

De kosten voor de huur van een slimme meter

U blijft net als nu meterhuur betalen. De meterhuur voor analoge en digitale meters is hetzelfde. U betaalt dus niet meer voor de huur van een slimme meter. Tenzij u kiest voor extra diensten bij uw energiebedrijf.

Wat zijn mijn rechten en plichten bij de slimme meter?

Krijgt u een aanbod om uw gasmeter en uw elektriciteitsmeter te vervangen door een slimme meter? Dan kunt u kiezen uit de volgende mogelijkheden.

De slimme meter staat aan

De netbeheerder plaatst bij u in huis een slimme meter. Deze slimme meter staat aan. Dat betekent dat uw netbeheerder uw meterstanden op afstand zal lezen op de volgende momenten:

  • één keer per jaar voor uw jaarafrekening,
  • zes keer per jaar (om de twee maanden) voor het verbruik- en kostenoverzicht,
  • als u overstapt naar een ander energiebedrijf of verhuist,
  • wanneer dat noodzakelijk is voor het beheer of onderhoud van het energienet.

Staat de slimme meter aan? Dan hoeft u dus zelf geen meterstanden meer door te geven aan uw energiebedrijf. Ook hoeft er geen meteropnemer meer bij u langs te komen. En overstappen naar een ander energiebedrijf wordt hiermee nog makkelijker. U ontvangt standaard om de twee maanden een overzicht met daarop uw energieverbruik en een indicatie van de kosten van die periode. Uw netbeheerder mag de meter niet vaker lezen. Tenzij u daar zelf voor kiest en toestemming voor geeft.

De slimme meter staat uit

De netbeheerder plaatst bij u in huis een slimme meter, maar u laat de functie voor op afstand aflezen uit zetten. Uw netbeheerder kan dan niet uw meterstanden op afstand aflezen. U moet dan zelf de meterstanden doorgeven voor de jaarafrekening. En ook wanneer u overstapt of verhuist. Ook ontvangt u geen tweemaandelijks kosten- en verbruiksoverzicht. Let op: u kunt dit altijd weer wijzigen. U bepaalt zelf of u later alsnog de slimme meter aan laat zetten. Uw netbeheerder mag hiervoor kosten in rekening brengen.

Zelf uw energieverbruik volgen

De netbeheerder plaatst bij u in huis een slimme meter. En u laat de meter uit zetten. Maar u wilt toch graag informatie over uw energieverbruik. Dat is mogelijk zonder dat uw netbeheerder op afstand uw verbruik kan zien. U kunt zelf al uw meterstanden uit de meter lezen wanneer u wilt. Dat kan als u bijvoorbeeld een 'in home display', mobiele telefoon of website aan uw slimme meter koppelt. Deze informatie geeft u inzicht in uw verbruik. Hiermee wordt energie besparen makkelijker. Let op: nog niet alle slimme meters bieden deze mogelijkheid.

De slimme meter weigeren

U hebt het recht een slimme meter te weigeren. Dan houdt u uw oude gasmeter en elektriciteitsmeter. U ontvangt dan geen tweemaandelijks kosten- en verbruiksoverzicht. En u moet zelf uw meterstanden doorgeven aan het energiebedrijf voor de jaarafrekening, als u verhuist of als u overstapt naar een ander energiebedrijf. Besluit u later toch om een slimme meter aan te vragen? Dan mag de netbeheerder u hiervoor kosten in rekening brengen.

Waar vind ik meer informatie over de slimme meter?

Neem voor meer informatie over de slimme meter contact op met uw netbeheerder. Deze kan u meer informatie geven over uw specifieke situatie. Per regio is één netbeheerder verantwoordelijk voor de aanleg van de netten en het transport van elektriciteit of gas. Hij registreert alle aansluitingen en zorgt ervoor dat u een aansluiting op het net krijgt. U kunt niet voor een andere netbeheerder kiezen.

Forward

ConsuWijzer-karakter bij windmolen