Mijn computer is na twee jaar kapot gegaan en de verkoper wil hier niks aan doen. Heeft de verkoper gelijk?

Nee. U mag verwachten dat een computer langer dan twee jaar meegaat. Gaat de computer binnen twee jaar kapot? Dan kan het zijn dat de kwaliteit niet goed is. De verkoper is hiervoor verantwoordelijk.

Bij een computer is het soms lastig te bepalen waarom hij kapot is gegaan. Misschien hebt u iets geïnstalleerd, waardoor de computer het niet meer doet. Bent u het hierover niet eens met de verkoper? Dan kunt u voorstellen om aan een deskundige advies te vragen. U kunt dan bijvoorbeeld afspreken dat degene die geen gelijk krijgt, de kosten voor de deskundige betaalt.

Ik word het niet eens met de verkoper. Wat nu?

Schrijf eerst een brief naar de verkoper. Daarin schrijft u uw klacht.

U kunt ook in de algemene voorwaarden kijken of de winkel een geschillenregeling heeft. Dat is een speciale regeling voor als u het niet eens bent met een verkoper. In de voorwaarden kunt u dan lezen wat u moet doen.

Hebt u uw computer via internet gekocht? Misschien is de winkel dan aangesloten bij de Nederlandse Thuiswinkel organisatie. Als dat zo is, kunt u contact opnemen met de Geschillencommissie Thuiswinkel. Dit is een onafhankelijke groep van drie personen die bij een meningsverschil beslist wie er gelijk heeft. De Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC) bepaalt wie er in de commissie komt. Alle leden van de commissie zijn deskundig en onpartijdig. Neemt de commissie een besluit, dan moet u zich hieraan houden.

Forward

ConsuWijzer-karakter met wasmachine en laptop