Energieverbruik opeens hoger
Stijgt uw energieverbruik en weet u niet waardoor dat komt? Denkt u dat uw energiemeter niet goed werkt? Volg dit stappenplan.
1 Check veranderingen in uw huishouden
Ga voor uzelf na of u toch meer energie verbruikt. Sommige veranderingen in uw huis of uw leven hebben invloed op uw energieverbruik. Bijvoorbeeld een nieuwe huisgenoot of nieuw apparaat, zoals een wasdroger of een grote tv.
Tips:
- Bekijk de lijst van apparaten die veel stroom verbruiken (Milieu Centraal). Ook oude apparaten kunnen veel elektriciteit gebruiken. Zie bespaartips voor apparaten in huis (Milieu Centraal)
- Met een energiemanager krijgt u inzicht in uw energieverbruik. Een energiemanager is een app, apparaat of website die de gegevens uit uw meter haalt. Hiervoor moet u meestal betalen.
2 Vergelijk uw verbruik met anderen
Vraag aan buren wat zij gemiddeld verbruiken. Let er wel op dat het om dezelfde soort woning en hetzelfde aantal bewoners gaat.
Kijk ook in de website van het Nibud wat het gemiddeld verbruik is voor uw type woning en huishouden.
3 Check de energierekening
Hebt u een hoge energierekening gekregen? Kijk of uw energieleverancier fouten heeft gemaakt bij uw jaarafrekening. Kloppen bijvoorbeeld de meterstanden op de rekening niet? Neem contact op met uw leverancier. Komt u er samen niet uit? Stuur dan onze voorbeeldbrief:
4 Check of de meter kapot is
Hebben deze stappen niet geholpen? Misschien werkt uw energiemeter niet goed.
Hebt u een slimme meter? Doe dan deze kleine test: zet alle elektriciteit uit, draai de gaskraan bij uw gasmeter dicht en schrijf de meterstanden op. Na bijvoorbeeld 30 minuten kijkt u opnieuw naar de meterstanden. Zijn deze verder gestegen? Dan werkt uw meter mogelijk niet goed. Zet de elektriciteit en het gas op tijd weer aan om schade te voorkomen.
Let op: Hebt u kort geleden een nieuwe slimme meter gekregen? Meestal ligt de fout bij de oude meter, omdat die te weinig energie mat.
Denkt u dat uw slimme meter toch niet goed werkt? Of hebt u geen slimme meter? Vraag dan uw netbeheerder om uw meter te onderzoeken. Dit noemen wij ijking. De netbeheerder laat een onafhankelijke partij naar uw meter kijken. U betaalt de kosten van dit onderzoek. U krijgt deze kosten terug van de netbeheerder als de meter inderdaad niet goed werkt.
Wilt u meer informatie over de betrouwbaarheid van uw energiemeter? Kijk op de website van de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI). De RDI houdt toezicht op energiemeters.
5 Energierekening aanpassen
De netbeheerder vervangt uw meter als deze niet goed werkt. Heeft hij te veel verbruik gemeten? Vraag uw energieleverancier dan om uw energierekeningen van die periode opnieuw te berekenen. Hebt u in die periode meerdere leveranciers gehad? Uw leverancier van nu berekent het verschil en betaalt u het bedrag terug.