1
Check reviews

Google de naam van het bedrijf samen met het woord ‘klacht’. Google ook samen met het woord ‘review’. Een bedrijf kan de reviews ook zelf schrijven. Bekijk daarom meerdere reviews en beoordelingswebsites.

Controleer of het bedrijf is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Een bedrijf moet zijn KvK-nummer op zijn bedrijfspagina vermelden. Zoek in het handelsregister op het KvK-nummer of de bedrijfsnaam. Kun je het bedrijf daar niet vinden? Dit kan een teken zijn dat het om een nepshop gaat.

Kijk ook op de website van de politie of er aangifte tegen het bedrijf is gedaan. Je kunt daar zoeken op url, rekeningnummer, e-mailadres of telefoonnummer.

2
Check KVK en politie
3
Check contactinfo

Vermeldt het bedrijf een telefoonnummer, e-mailadres of fysiek adres? Kijk of het bedrijf reageert op een telefoontje, e-mail of chatbericht. En gebruik een routeplanner om te kijken of het adres echt bestaat. Bewaar de contactgegevens. Dan kun je deze terugvinden als er iets mis is met je bestelling. Maak ook een screenshot van de advertentie en de pagina van de verkoper.

Bedrijven bieden verschillende betaalmogelijkheden. Ken je het bedrijf niet goed? Betaal dan achteraf. Kun je alleen vooruit betalen? Wees dan extra voorzichtig. Check alle voorgaande punten goed om te bepalen of je dit bedrijf vertrouwt. Betaal bij voorkeur verzekerd. Bijvoorbeeld met creditcard. Dan kun je je geld terugkrijgen als het bedrijf jouw bestelling niet levert. Of als je iets anders in huis krijgt dan je hebt besteld. Lees meer over online betaalmogelijkheden.

4
Betaal achteraf of verzekerd