Veelgestelde vragen over Enstroga

Veelgestelde vragen over Enstroga

Energieleverancier Enstroga heeft aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM) gevraagd om de vergunning in te trekken. Enstroga heeft geldproblemen en kan niet meer garanderen energie te blijven leveren.

Op de website van Enstroga vindt u een uitgebreid overzicht van vragen en antwoorden. Deze gaan over uw contract, geld en verdere gevolgen voor u als klant.

Vindt u het antwoord op uw vraag niet bij Enstroga? Hieronder vindt u onze antwoorden op veelgestelde vragen van consumenten. Ook kunt u mailen naar energie@enstroga.nl.

Let op: We kunnen u op dit moment niet meer informatie geven dan in deze veelgestelde vragen staan. Houd deze pagina de komende dagen in de gaten.

Waarom raakt Enstroga haar vergunning kwijt?

Enstroga heeft geldproblemen, onder andere door de hoge energieprijzen. Daarom heeft Enstroga aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM) gevraagd om de vergunning in te trekken.

De ACM geeft vergunningen uit voor energieleveranciers. Eén van de afspraken is dat een leverancier genoeg geld moet hebben om energie in te kunnen kopen. Enstroga kan de rekeningen niet meer betalen. De ACM start daarom een regeling die ervoor zorgt dat alle klanten energie blijven krijgen. Die regeling begint met het intrekken van de vergunning van Enstroga.

Ik ben klant bij Enstroga. Wat gebeurt er met mijn contract?

Bent u nog klant van Enstroga? Dan hoeft u niet direct iets te doen, sterker nog: u mág tot vrijdag 12 november niets doen. Dit heet de ‘vensterperiode’. Deze periode bepaalt de Autoriteit Consument & Markt. In het geval van Enstroga is dit tot en met donderdag 11 november.

Vanaf 12 november hebt u een nieuwe energieleverancier. Het is nog niet duidelijk wie uw energieleverancier wordt. U krijgt vanzelf bericht van uw leverancier en u komt niet zonder energie te zitten.

Ik was klant bij Enstroga, maar Enstroga heeft mijn energiecontract stopgezet. Wat betekent dit voor mij?

  • Ik ben niet overgestapt naar een andere energieleverancier.

    Klanten die nog niet zijn overgestapt, worden verdeeld over andere energieleveranciers. U krijgt een andere energieleverancier toegewezen.
  • Ik ben overgestapt. Mijn nieuwe contract is ingegaan voor 9 november.

    Dan geldt dit nieuwe energiecontract bij deze andere energieleverancier. U krijgt elektriciteit en gas van de energieleverancier die u hebt gekozen. U wordt niet verdeeld over andere energieleveranciers.
  • Ik ben overgestapt. Mijn nieuwe contract gaat in na 8 november.

    Klanten van wie het contract nog niet is ingegaan, worden verdeeld over andere energieleveranciers. U krijgt een andere energieleverancier toegewezen tot de afgesproken ingangsdatum van uw nieuwe contract bij de energieleverancier die u hebt gekozen. U wordt automatisch overgezet op de afgesproken datum. En het contract stopt bij de energieleverancier die u kreeg toegewezen. U betaalt geen opzegvergoeding.

Ik word overgenomen door een andere energieleverancier. Wat moet ik doen?

U krijgt automatisch een nieuwe energieleverancier toegewezen. U hoeft hier zelf niets voor te doen. Dit gebeurt na maximaal 20 werkdagen, maar het kan ook korter zijn. Dit heet ook wel de 'vensterperiode'. Uw nieuwe leverancier neemt zelf contact met u op. U kunt dan kiezen of u blijft of overstapt. In de tussentijd blijft u energie ontvangen.

Hebt u na woensdag 17 november nog geen informatie ontvangen van uw nieuwe energieleverancier? Neem dan contact op met uw netbeheerder.

Wat moet ik doen als ik wil overstappen?

U kunt bij uw nieuwe energieleverancier blijven of kiezen om over te stappen naar een andere leverancier. Stapt u liever over? Dan hebt u een wettelijke maximale opzegtermijn van 30 dagen.Tijdens deze opzegtermijn krijgt u elektriciteit en gas van uw toegewezen energieleverancier totdat de overstap geregeld is.

Dus regelt u meteen op vrijdag 12 november een nieuw contract? Dan kan dit ingaan op zondag 12 december. En u betaalt dan geen opzegvergoeding.

Let op: de opzegtermijn kan per leverancier verschillen. Het dus kan ook minder dan 30 dagen zijn. Dat weet u alleen pas wanneer u de voorwaarden hebt gekregen van uw toegewezen leverancier.

Ik krijg nog geld van Enstroga. Bijvoorbeeld betaalde termijnbedragen, een welkomstpremie of een waarborgsom. Krijg ik dat nog terug?

Hebt u een waarborgsom betaald? Of blijkt uit de eindafrekening dat u teveel betaalde termijnbedragen terug krijgt? Of verwacht u een welkomstpremie? Neem voor vragen contact op met Enstroga.

Ik heb pas nog geld betaald aan Enstroga. Moet ik mijn betaling stoppen of storneren?

Hebt u geld betaald, of krijgt u nog een rekening van uw energieleverancier? U moet altijd betalen voor de energie die u verbruikt. Betaalt u via automatische incasso? Dan heeft u standaard het recht om te storneren. U vraagt uw bank dan om een bedrag terug te storten dat automatisch is afgeschreven. Dat kunt u eenvoudig regelen via internetbankieren.

Storneren heeft wel gevolgen. U krijgt bijvoorbeeld een betalingsachterstand. Betaalt u maandelijks meer voor uw energie dan dat u verbruikt? Dan mag u die betalingsachterstand soms verrekenen met het bedrag dat u nog krijgt van uw leverancier. Maar let goed op: dit mag niet altijd. Hier zijn wettelijke regels voor.

Wilt u weten of het in uw persoonlijke situatie verstandig is om te storneren? Neem dan contact op met het Juridisch Loket: www.juridischloket.nl

Loop ik financiële schade op, of krijg ik extra rekeningen?

U krijgt geen extra rekeningen. Of u financiële schade loopt, is afhankelijk van uw energieverbruik en de door u betaalde termijnbedragen. Pas als u van Enstroga een eindafrekening ontvangt, is duidelijk of u geld moet betalen of geld zou moeten ontvangen. U krijgt niet nogmaals rekeningen die u al betaald heeft. Hiervoor zorgt de wet. Als er nog rekeningen zijn die u had moeten betalen dan moet u dit nog wel doen.

Wat voor contract en voorwaarden krijg ik bij mijn nieuwe leverancier en wanneer hoor ik daar meer over?

Uw nieuwe energieleverancier informeert u zo snel mogelijk. U hoort dan tegen welke voorwaarden u energie blijft krijgen. U hoeft zich geen zorgen te maken als u niet direct een bericht van de nieuwe energieleverancier ontvangt. U krijgt gewoon energie.

Waarom mag ik niet naar een andere energieleverancier in de periode tot 12 november?

Tijdens deze vensterperiode zorgen Enstroga en uw nieuwe energieleverancier voor een vloeiende overstap van alle klanten. Dit proces mag niet verstoord worden. Daarom mag u zelf niet overstappen tijdens de vensterperiode.

Moet ik nog meterstanden doorgeven?

Vraagt Enstroga om uw meterstanden? Of uw nieuwe leverancier? Geef dan uw meterstanden door. Hebt u een slimme meter? Dan hoeft u geen meterstanden door te geven. De netbeheerder leest uw meterstand van de slimme meter uit en geeft deze door voor het opstellen van uw energienota’s. De uitgelezen stand wordt gebruikt voor de eindafrekening en jaarafrekening. Zo weet u zeker dat u goede energienota’s krijgt. En komt u niet voor verrassingen te staan als uw werkelijke meterstand hoger of lager is dan de berekende stand.

Wat voor energienota’s krijg ik, en van wie?

Van Enstroga krijgt u een eindafrekening. Neem voor vragen contact op met Enstroga.

Blijft u na de vensterperiode bij uw toegewezen leverancier? Dan krijgt u vanzelf een jaarafrekening. Kiest u na de vensterperiode voor een andere energieleverancier? Dan krijgt u na uw opzegtermijn van 30 dagen eerst een eindafrekening van uw tijdelijke leverancier.

Ik vind het belangrijk dat ik altijd groene stroom heb. Wordt hiermee rekening gehouden?

Wij weten niet wat in uw nieuwe voorwaarden bij uw nieuwe leverancier staat. Het belangrijkste is dat u energie blijft ontvangen. Controleer de voorwaarden van uw nieuwe contract en neem bij vragen contact op met uw nieuwe leverancier.

Vindt u groene stroom belangrijk? En levert uw nieuwe energieleverancier dat niet? Dan kunt u na de vensterperiode overstappen naar een energieleverancier die wel groene stroom levert. U hebt daarbij wel een opzegtermijn van 30 dagen.

Ik ben het niet eens met de wet of de regels. Wat kan ik doen?

Bent u het niet eens met een wet of met regels waar de ACM toezicht op houdt? Of waar de ACM zich aan moet houden? De Tweede en Eerste Kamer hebben deze wetten en regels goedgekeurd. Daardoor kunnen ze niet zomaar worden aangepast. Wel kunt u uw mening laten horen bij het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.