Veelgestelde vragen over Allure Energie

Veelgestelde vragen over Allure Energie

Energieleverancier Allure Energie is op woensdag 17 november failliet verklaard door de rechter. Op maandag 29 november neemt HEM Energie de klanten over van Allure Energie. Eerder vroeg Allure Energie al aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM) om haar vergunning in te trekken. Dat gaat gebeuren op woensdag 1 december.

Op de website van Allure Energie vindt u een uitgebreid overzicht van vragen en antwoorden. Deze gaan over uw contract, geld en verdere gevolgen voor u als klant.

Vindt u het antwoord op uw vraag niet bij Allure Energie? Hieronder vindt u onze antwoorden op veelgestelde vragen van consumenten. Ook kunt u mailen naar vragen@allure-energie.nl.

Let op: We kunnen u op dit moment niet meer informatie geven dan in deze veelgestelde vragen staan. Houd deze pagina de komende dagen in de gaten. De informatie wordt regelmatig bijgewerkt.

Allure Energie is failliet. Wat betekent dat?

De rechter heeft op woensdag 17 november het faillissement uitgesproken. De rechtbank verklaart een ondernemer failliet als hij schulden heeft en deze niet meer kan betalen. Soms gebeurt dat als de ondernemer hierom vraagt, en soms als de schuldeisers van de ondernemer hierom vragen.

Door het faillissement mag de ondernemer zelf niet meer beslissen over het geld en de spullen die hij nog over heeft. De rechtbank benoemt iemand die daarover mag beslissen. Dat is de curator. De curator kan schulden betalen met de waarde van de spullen die er nog zijn. De curator is Bierens van Boven Advocaten in Assen.

Ik ben klant bij Allure Energie. Wat moet ik doen?

De curator van Allure Energie heeft met HEM Energie afgesproken dat HEM Energie de 600 klanten per 29 november overneemt. U krijgt vanzelf bericht van uw nieuwe energieleverancier. Uw contract bij HEM Energie start op 29 november. In de tussentijd kunt u niet overstappen, maar krijgt u wel gewoon elektriciteit en gas.

Wanneer kan ik overstappen naar een andere leverancier?

Wilt u liever een andere leverancier? Bijvoorbeeld omdat een andere energieleverancier een gunstiger aanbod heeft? Dan mag u vanaf 29 november 2021 een nieuw contract afsluiten bij een andere energieleverancier. Dat contract gaat wel pas na maximaal 30 dagen in, want u hebt altijd een opzegtermijn. Dat betekent dat u maximaal 30 dagen energie krijgt van HEM Energie en in de tussentijd een nieuwe leverancier kunt zoeken als u dat wilt.

Hebt u eerder een goed aanbod van een andere leverancier? Bespreek dit met HEM Energie. U hebt wettelijk gezien een contract met HEM Energie.

Waarom kan ik pas overstappen na maximaal 30 dagen?

HEM Energie heeft u als klant overgenomen van Allure Energie. Daarbij hebt u een nieuw contract gekregen voor onbepaalde tijd. U hebt daarbij nog steeds maximaal 30 dagen opzegtermijn. Dat staat in de Elektriciteitswet en Gaswet.

In deze termijn kunt u bepalen of u bij HEM Energie blijft of dat u een nieuwe leverancier zoekt. U hebt geen bedenktijd. En u kunt er ook niet voor kiezen om een opzegboete te betalen. Opzegboetes spelen alleen bij contracten voor een bepaalde tijd.

Ik krijg nog geld van Allure Energie. Bijvoorbeeld betaalde termijnbedragen, een welkomstpremie of een waarborgsom. Krijg ik dat nog terug?

Deze vraag kunnen wij helaas niet beantwoorden. De curator van Allure Energie kijkt de komende tijd of alle schulden betaald kunnen worden. Dus ook de schulden aan klanten.

Allure Energie incasseert geen betalingen meer voor de maand november. Het is nog niet duidelijk of u een eindafrekening krijgt.

U kunt een vordering indienen bij de curator. Dat kan wanneer u geld tegoed hebt (bijvoorbeeld betaalde termijnbedragen).

Wacht hiervoor eerst op uw eindafrekening. En neem contact op met het Juridisch Loket voor advies over hoe u dit doet. Hebt u nog geld tegoed van Allure Energie en krijgt u het niet terug? Zoek hiervoor juridische hulp. Bijvoorbeeld uw rechtsbijstandsverzekering of het Juridisch Loket.

Wie is de curator?

De curator van het faillissement van Allure Energie is Bierens van Boven Advocaten in Assen. Let op: telefonisch kan de curator geen vragen beantwoorden. U kunt wel via een formulier een vordering indienen.

Waarom neemt HEM Energie de klanten van Allure Energie over?

De curator van Allure Energie heeft met HEM Energie afgesproken dat HEM Energie de klanten overneemt. Dit is een onderlinge afspraak tussen Allure Energie en HEM Energie. HEM Energie kan garanderen dat zij de klanten van Welkom Energie kan voorzien van energie.

Door het faillissement mag Allure Energie zelf niet meer beslissen over het geld en de spullen die nog over zijn. De rechtbank benoemt iemand die daarover mag beslissen. Dat is de curator. De curator kan schulden betalen met wat over is van het bedrijf. Ook helpt de curator bij het zoeken naar een andere energieleverancier die de klanten overneemt. Dat is HEM Energie geworden.

Ik heb laatst geld betaald aan Allure Energie. Moet ik mijn betaling stoppen of storneren?

Hebt u geld betaald, of krijgt u nog een rekening van uw energieleverancier? U moet altijd betalen voor de energie die u verbruikt. Betaalt u via automatische incasso? Dan hebt u standaard het recht om te storneren. U vraagt uw bank dan om een bedrag terug te storten dat automatisch is afgeschreven. Dat kunt u eenvoudig regelen via internetbankieren.

Storneren heeft wel gevolgen. U krijgt bijvoorbeeld een betalingsachterstand. Betaalt u maandelijks meer voor uw energie dan dat u verbruikt? Dan mag u die betalingsachterstand soms verrekenen met het bedrag dat u nog krijgt van uw leverancier. Maar let goed op: dit mag niet altijd. Hier zijn wettelijke regels voor.

Wilt u weten of het in uw persoonlijke situatie verstandig is om te storneren? Neem dan contact op met het Juridisch Loket.

Wat voor contract en voorwaarden krijg ik bij HEM Energie en wanneer hoor ik daar meer over?

Wij kunnen u niet vertellen wat voor contract en voorwaarden u bij HEM Energie krijgt. HEM Energie informeert u hier zo snel mogelijk over. Tot u iets hoort van HEM Energie krijgt u gewoon energie. Neem bij vragen contact op met HEM Energie.

Ik heb net een contract afgesloten met Allure Energie. Wat gebeurt er nu?

Begint uw nieuwe contract met Allure Energie tussen 17 november en 29 november? Uw overeenkomst met Allure Energie is waarschijnlijk nog niet doorgevoerd. U blijft bij uw huidige leverancier - ook als u een bericht krijgt dat HEM Energie u overneemt. Hebt u vragen of wilt u het zeker weten? Neem contact op met Allure Energie via vragen@allure-energie.nl of check bij uw huidige leverancier of u daar nog klant bent.

Ik heb net een contract afgesloten met een andere leverancier. Wat gebeurt er nu?

Bent u net overgestapt van Allure Energie naar een andere leverancier? En begint uw nieuwe contract tussen 17 november en 29 november? Dan is de overstap waarschijnlijk doorgegeven door Allure Energie. In de tussentijd krijgt u elektriciteit en gas van Allure Energie.

Check bij HEM Energie of Allure Energie uw overstap heeft doorgegeven. Is dat niet gebeurd? Dan bent u in elk geval tijdens maximaal 30 dagen opzegtermijn klant van HEM Energie. Daarna kunt u overstappen.

Moet ik nog meterstanden doorgeven?

Vraagt Allure Energie om uw meterstanden? Of HEM Energie? Geef dan uw meterstanden door. Hebt u een slimme meter? Dan hoeft u geen meterstanden door te geven. De netbeheerder leest uw meterstand van de slimme meter uit en geeft deze door voor het opstellen van uw energienota’s. De uitgelezen stand wordt gebruikt voor de eindafrekening en jaarafrekening. Zo weet u zeker dat u goede energienota’s krijgt. En komt u niet voor verrassingen te staan als uw werkelijke meterstand hoger of lager is dan de berekende stand.

Ik vind het belangrijk dat ik altijd groene stroom heb. Wordt hiermee rekening gehouden?

Wij weten niet wat in uw nieuwe voorwaarden bij HEM Energie staat. Het belangrijkste is dat u energie blijft ontvangen. Controleer de voorwaarden van uw nieuwe contract en neem bij vragen contact op met HEM Energie.

Vindt u groene stroom belangrijk? En levert HEM Energie dat niet? Dan kunt u na de vensterperiode overstappen naar een energieleverancier die wel groene stroom levert. U hebt daarbij wel een opzegtermijn van maximaal 30 dagen.

Ik ben het niet eens met de wet of de regels. Wat kan ik doen?

Bent u het niet eens met een wet of met regels waar de ACM toezicht op houdt? Of waar de ACM zich aan moet houden? De Tweede en Eerste Kamer hebben deze wetten en regels goedgekeurd. Daardoor kunnen ze niet zomaar worden aangepast. Wel kunt u uw mening laten horen bij het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.