Voorbeeldbrief - Ontbinding telefonisch gesloten overeenkomst wegens het niet juist informeren over de bedenktijd

U kunt uw brief ook per e-mail versturen met eventueel een ontvangst- en leesbevestiging. Maar soms is het verstandig om een aangetekende brief te sturen.

Voorbeeldbrief:

Afzender

[Naam]
[Adres]
[Postcode en woonplaats]
[Telefoonnummer]
[E-mail]

Aan

[Naam]
[Adres]
[Postcode en woonplaats]
[E-mail]

[Woonplaats, datum]

Onderwerp: ontbinding van de overeenkomst wegens niet voldoen aan de informatieplicht

Geachte heer of mevrouw,

Op [datum dat u bent gebeld] heeft [naam onderneming] mij gebeld over [inhoud aanbod] en is er een overeenkomst gesloten. U hebt mij niet juist geïnformeerd over de bedenktijd die ik heb. Op grond van de wet is de bedenktijd daardoor verlengd. Met deze brief laat ik u weten dat ik de overeenkomst binnen de (verlengde) bedenktijd ontbind.

Hoe is dit wettelijk geregeld?

Volgens de wet bent u verplicht om mij voor het sluiten van de overeenkomst te informeren over de duur en de voorwaarden van de bedenktijd en de manier waarop ik van de bedenktijd gebruik kan maken. De informatie moet daarna ook schriftelijk of per e-mail worden verstrekt. Daarbij moet u een modelformulier geven waarmee ik de overeenkomst kan ontbinden. Voldoet u niet aan deze verplichtingen? Dan wordt de bedenktijd van 14 dagen verlengt tot 12 maanden. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) houdt toezicht op deze regels. Wilt u de regels nalezen? Kijkt u dan op de website van ACM, www.acm.nl/bedenktijd.

Wat verwacht ik van u?

Ik verzoek u om een bevestiging van de ontbinding van de overeenkomst per [maak een keuze: e-mail/brief] binnen twee weken.

[Als u al betaald hebt:]

En ik verzoek u om het door mij betaalde bedrag van [bedrag] Euro binnen 14 dagen terug te storten op rekeningnummer [uw rekeningnummer].

[De volgende alinea kunt naar keuze toevoegen:]

Betaalt u niet op tijd terug?

Dan dien ik via het consumentenloket van ACM, ConsuWijzer, hierover een klacht in.

[Kunt u naar de geschillencommissie of rechter? Dan kunt u ook de volgende zin toevoegen:] Daarnaast overweeg ik om mijn klacht voor te leggen aan [maak een keuze: de geschillencommissie/rechter]. Ik vertrouw erop dat het niet zo ver hoeft te komen.

Met vriendelijke groet,

[Uw naam en handtekening]

Forward

Voorbeeldbrief downloaden

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

 

Bel ons op 088 0 70 70 70

Over bellen met ConsuWijzer

 

App ons op 06 5252 7006
Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer

 

Mail ons
Reactie binnen 6 werkdagen

Naar ons contactformulier