Iets vragen of melden?

Voorbeeldbrief - Schade aan bagage bij een pakketreis

U kunt uw brief ook per e-mail versturen met eventueel een ontvangst- en leesbevestiging. Maar soms is het verstandig om een aangetekende brief te sturen.

Voorbeeldbrief downloaden

Voorbeeldbrief:

Afzender

[Naam]
[Adres]
[Postcode en woonplaats]
[Telefoonnummer]
[E-mail]

Aan

[Naam]
[Adres]
[Postcode en plaats]

[Woonplaats, datum]

Betreft: Schade aan bagage

Geachte heer, mevrouw,

Op [datum] heb ik bij u een pakketreis geboekt naar [bestemming]. De vertrekdatum was [datum vertrek]. De pakketreis was inclusief een vlucht van [luchthaven waarvan u vertrokken bent] naar [luchthaven waar u aangekomen bent]. Bij aankomst op luchthaven [luchthaven waar u de schade hebt ontdekt] was mijn bagage beschadigd was.

Met deze brief vraag ik u om een oplossing voor het probleem.

[Als u een PIR-formulier hebt ingevuld op de luchthaven, kunt u het volgende schrijven:]

Ik heb op de luchthaven een PIR-formulier ingevuld. Kopie van het PIR-formuler / schriftelijke bevestiging van mijn klacht daar stuur ik mee [invullen wat voor u van toepassing is en kopie bijvoegen.]

[Als u pas nadat u de luchthaven hebt verlaten achter de schade komt, kunt u het volgende schrijven:]

Ik zag [wanneer u de schade voor het eerst zag] pas dat mijn bagage was beschadigd. Ik kon dit niet eerder zien doordat [reden waarom u dit niet op de luchthaven zag].

Ik heb tot op heden nog geen oplossing, u hebt nog geen schadevergoeding uitgekeerd.

Hoe is dit wettelijk geregeld?

Volgens de wet heb ik recht op een schadevergoeding. En omdat ik een pakketreis bij u heb geboekt, bent u aansprakelijk voor de schade die is ontstaan tijdens de reis.

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) houdt toezicht op de regels voor pakketreizen. Wilt u de regels nalezen? Kijkt u dan op de website van de ACM, klik op ‘onderwerpen’ en kies vervolgens voor ‘informatie voor ondernemers’.

Wat verwacht ik van u?

Ik stel u hierbij aansprakelijk voor de schade die ik heb door de beschadiging van mijn bagage. Mijn schade is:

  • [opnoemen waar uw schade uit bestaat. Stuur een kopie van het bewijs van de schade mee.]

Ik verzoek u mijn schade te vergoeden en mijn schadebedrag binnen [noem een redelijke termijn] op mijn rekening [rekeningnummer, op naam van, woonplaats] te storten.

[De volgende alinea kunt u naar keuze toevoegen]:

Biedt u geen oplossing?

Dan dien ik via het consumentenloket van de ACM, Consuwijzer, hierover een klacht in. [Kunt u naar de geschillencommissie of rechter? Dan kunt u ook de volgende zin toevoegen:] Daarnaast overweeg ik om mijn klacht voor te leggen aan de Geschillencommissie of de rechter. Ik vertrouw erop dat het niet zo ver hoeft te komen.

Uw reactie per [maak een keuze: e-mail/brief] zie ik graag binnen twee weken tegemoet.

Met vriendelijke groet,

[Uw naam en handtekening]

Voorbeeldbrief downloaden

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur.

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer