[uw naam]

[adres]

[postcode en woonplaats]

[telefoon]

[e-mail]



[naam ondernemer of bedrijf]

[adres]

[postcode en plaats]



[plaats, datum]



Onderwerp: rekening offerte





Geachte heer of mevrouw,



U maakte voor mij een offerte voor [soort werk].



Wat is het probleem?



U stuurde mij een rekening voor de offerte. Maar wij hadden niet afgesproken dat ik voor de offerte moest betalen. Daarom ben ik het niet eens met de rekening.



Hoe is dit wettelijk geregeld?



Volgens de wet mag u geen geld in rekening brengen voor de offerte. Dit mag alleen als u mij vooraf vertelt dat ik moet betalen voor een offerte. Dit staat in het Burgerlijk Wetboek, boek 3 en 6. U kunt deze wetten vinden op de website wetten.overheid.nl. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt toezicht op deze regels, zie www.acm.nl.



Wat verwacht ik van u?



Ik heb geen geldige overeenkomst met u over het betalen van een offerte. Daarom betaal ik de rekening niet. Ik verwacht verder geen rekeningen meer van uw bedrijf te ontvangen.



[deze alinea kunt u naar keuze toevoegen:]



Biedt u geen oplossing?



Als u mij rekeningen voor de offerte blijft sturen, dan meld ik dit bij ACM ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM. [kunt u naar De Geschillencommissie of rechter, dan kunt u deze zin toevoegen:] En ik ga met mijn klacht naar [De Geschillencommissie / de rechter]. Ik vertrouw erop dat het niet zo ver hoeft te komen.



Ik ontvang graag binnen twee weken uw reactie per [e-mail / brief].



Met vriendelijke groet,



[uw naam en handtekening]