Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Telefonische verkoop door energiebedrijven

Biedt een energieleverancier u een energiecontract aan via de telefoon? Dan moet u goede informatie krijgen. Ook is een nieuw contract meestal pas geldig wanneer u het hebt ondertekend.

Tijdens het telefoongesprek moet de verkoper het volgende met u doornemen:

  • namens welke energieleverancier hij belt, en wat het adres is van deze energieleverancier
  • dat de energieleverancier u energie wil verkopen
  • de totale prijs van de energie, dus met belastingen, toeslagen en netwerkkosten
  • hoe u kunt betalen
  • hoe lang het energiecontract minimaal duurt
  • dat u een bedenktijd hebt van 14 dagen

Na uw gesprek krijgt u een bevestiging van de energieleverancier. In die bevestiging vindt u de algemene voorwaarden en het energiecontract. Ook herhaalt de leverancier prijs, betalingsmogelijkheden, duur en de bedenktijd. Daarnaast vertelt de leverancier hoe u kunt opzeggen.

Schriftelijk akkoord

Uw nieuwe energiecontract moet u schriftelijk bevestigen. U moet bijvoorbeeld uw handtekening zetten en u stuurt het contract terug. Of u gaat akkoord via een e-mail.

Wilt u het contract toch liever niet aangaan? Dan hoeft u niets te doen. Het contract is nog niet geldig en u bent niet verplicht het te ondertekenen. U blijft gewoon klant bij uw oude leverancier.

Let op: Het contract is wel meteen geldig als u zelf hebt gebeld om een nieuw contract af te sluiten. Of als u akkoord gaat met een verlenging of wijziging van uw huidige contract. U hebt nog steeds bedenktijd:

Contract ongedaan maken

Hebt u te weinig informatie gekregen over een aanbod voor een contract? Over het algemeen kunt u een contract ongedaan maken, of is het niet geldig. Wat u kunt doen leest u op:

Geen verkooptelefoontjes meer?

Wilt u niet meer dat een energiebedrijf of ander bedrijf u belt om energie te verkopen? Maak dan gebruik van uw recht van verzet.

Als u er samen niet uit komt

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Los het u op!

Zie ook