[uw naam]

[adres]

[postcode en woonplaats]

[telefoon]

[e-mail]



[naam ondernemer of bedrijf]

[adres]

[postcode en plaats]



[plaats, datum]



Onderwerp: onterechte automatische incasso



Geachte heer of mevrouw,



Op [datum] schreef u [bedrag] euro af van mijn rekening [uw rekeningnummer].



Wat is het probleem?



Ik ben het niet eens met deze afschrijving. [kies uw situatie:]



Wat verwacht ik van u?



Volgens de wet schreef u onterecht geld af. Daarom gaf ik mijn bank opdracht om het bedrag terug te storten op mijn rekening.



[voeg deze alinea toe als u geen overeenkomst hebt met het bedrijf:]



Omdat ik geen overeenkomst heb met u, verwacht ik dat u mij verder geen rekeningen stuurt. Denkt u dat ik wel een overeenkomst met u heb? Dan vraag ik u vriendelijk om bewijs.



[voeg deze alinea toe als u wel een overeenkomst hebt met het bedrijf:]



Ik wil de rekening wel betalen, maar niet via automatische incasso. Ik vraag u daarom vriendelijk om met een andere oplossing te komen. Dan kan ik de rekening op een andere manier betalen.



[deze alinea kunt u naar keuze toevoegen:]



Biedt u geen oplossing?



Blijft u onterecht geld afschrijven, dan dien ik hierover een klacht in bij ACM ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt. [kunt u naar De Geschillencommissie of rechter, dan kunt u deze zin toevoegen:] En ik ga met mijn klacht naar [De Geschillencommissie / de rechter]. Ik vertrouw erop dat het niet zo ver hoeft te komen.



Ik ontvang graag binnen twee weken uw reactie per [e-mail / brief].



Met vriendelijke groet,



[uw naam en handtekening]