[uw naam]

[adres]

[postcode en woonplaats]

[telefoon]

[e-mail]



[naam bedrijf of incassobureau]

[adres]

[postcode en plaats]



[plaats, datum]



Onderwerp: klacht over [incassobrief / aanmaning / 14-dagenbrief]





Geachte heer of mevrouw,



Op [datum] stuurde u mij een [incassobrief / aanmaning / 14-dagenbrief]. Hierin zegt u dat ik [bedrag] euro moet betalen voor [naam product of dienst].



Wat is het probleem?



Ik ben het niet eens met deze rekening. [leg uit wat er niet klopt, of waarom u de rekening niet hoeft te betalen , bijvoorbeeld:]



Hoe is dit wettelijk geregeld?



De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt toezicht op oneerlijke incassopraktijken, zie www.acm.nl.



Wat verwacht ik van u?



[gebruik deze alinea als u nog niet hebt betaald:]



Ik vraag u vriendelijk om mij een nieuwe incassobrief te sturen [die voldoet aan de wettelijke eisen / met daarin de ontbrekende informatie / met daarin het juiste bedrag / als mijn klacht is opgelost]. In de tussentijd mag u mij geen incassokosten rekenen.



[gebruik deze alinea als u al hebt betaald:]



Omdat ik al betaald heb, ben ik u niets meer verplicht. Ik verwacht daarom geen rekeningen te ontvangen van uw bedrijf.



[deze alinea kunt u naar keuze toevoegen:]



Biedt u geen oplossing?



Als u mijn klacht niet oplost of als u mij onterecht kosten blijft rekenen, dan meld ik dit bij ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM. [kunt u naar De Geschillencommissie of rechter, dan kunt u deze zin toevoegen:] En ik ga met mijn klacht naar [De Geschillencommissie / de rechter]. Ik vertrouw erop dat het niet zo ver hoeft te komen.



Ik ontvang graag binnen twee weken uw reactie per [e-mail / brief].



Met vriendelijke groet,



[uw naam en handtekening]