[uw naam]

[adres]

[postcode en woonplaats]

[telefoon]

[e-mail]



[naam ondernemer of bedrijf]

[adres]

[postcode en plaats]



[plaats, datum]



Onderwerp: aanbetaling





Geachte heer of mevrouw,



Op [datum aankoop] kocht ik bij u een [naam product] voor [bedrag] euro. Het gaat om een [merk en type].



Wat is het probleem?



In uw algemene voorwaarden staat dat ik meer dan de helft moet aanbetalen, namelijk: [deel dat u moet aanbetalen] %. Hier ben ik het niet mee eens. Ik vernietig deze algemene voorwaarde.



Hoe is dit wettelijk geregeld?



U mag als verkoper een consument niet verplichten tot een aanbetaling van meer dan de helft van het aankoopbedrag. De consument mag zo’n voorwaarde vernietigen. U kunt de consument dan niet langer houden aan de voorwaarde. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt toezicht op deze regels. U kunt de regels nalezen op www.acm.nl.



Wat verwacht ik van u?



Ik vraag u vriendelijk om het [product] te leveren binnen de afgesproken termijn van [levertermijn]. Pas daarna zal ik u het hele aankoopbedrag betalen van [bedrag] euro.



[deze alinea kunt u naar keuze toevoegen:]



Biedt u geen oplossing?



Als u het product niet op tijd levert, dan meld ik dit bij ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM. [kunt u naar De Geschillencommissie of rechter, dan kunt u deze zin toevoegen:] En ik ga met mijn klacht naar [De Geschillencommissie / de rechter]. Ik vertrouw erop dat het niet zo ver hoeft te komen.



Ik ontvang graag binnen twee weken uw reactie per [e-mail / brief].



Met vriendelijke groet,



[uw naam en handtekening]