Iets vragen of melden?

Ik ben niet tevreden over de tweedehands auto die ik heb gekocht. Wat nu?

Als u iets koopt, hebt u recht op een goed product. Een tweedehands auto moet ook goed zijn. U hebt met de verkoper namelijk een koopovereenkomst gesloten. Dat betekent dat hij volgens de wet een goed product moet leveren. In de wet staat dat het product deugdelijk moet zijn.

Wat mag ik verwachten?

Wat u mag verwachten van de auto, hangt bijvoorbeeld af van de volgende dingen:

  • het merk;
  • de prijs;
  • het bouwjaar;
  • de kilometerstand;
  • hoe de auto onderhouden is;
  • wat de verkoper gezegd heeft;
  • of de verkoper extra garantie geeft of niet.

U mag in ieder geval verwachten dat de auto veilig genoeg is om mee te rijden. Bedenk wel dat u van een zes jaar oude auto minder kunt verwachten dan van een nieuwere auto. Een oudere auto heeft ook meer onderhoud nodig. Klachten hoeven dan ook niet altijd te betekenen dat u geen goede auto hebt gekocht.

Mededelingsplicht en onderzoeksplicht

De verkoper heeft een mededelingsplicht. Dat betekent dat hij u goede informatie moet geven over de auto. Bijvoorbeeld over de belangrijke eigenschappen of de dingen die niet goed zijn.

Maar u hebt zelf ook een onderzoeksplicht. Dat betekent dat u goed moet controleren of de auto goed is. Hoe ouder de auto is, hoe beter u de auto moet controleren. Hoe goed u de auto moet controleren, hangt ook af van de situatie en wat de verkoper gezegd heeft. Het maakt namelijk uit of de verkoper een officiële dealer is die de auto altijd zelf onderhouden heeft. Of dat de verkoper een handelaar is die de auto niet goed kent. Als dat laatste zo is, moet u soms een aankoopkeuring laten doen. Bijvoorbeeld bij een merkdealer. Als u dit niet doet, kunt u achteraf meestal niet klagen als de auto niet goed is.

Wanneer is mijn auto niet goed?

Het is moeilijk vast te stellen of uw auto niet goed is. Dat kan alleen een rechter of een geschillencommissie. Eventueel met de hulp van een expert.

Is uw auto niet goed?

Is uw auto niet goed? Dan hebt u de volgende rechten en plichten.

  • U hebt recht op een gratis reparatie of een nieuwe auto. Dat moet dan binnen een bepaalde tijd en zonder dat u daar te veel last van hebt. U kunt niet altijd kiezen tussen een reparatie of een nieuwe auto. Soms wil de verkoper de auto alleen maar repareren, omdat dat goedkoper voor hem is. In zo'n geval mag de verkoper zeggen dat hij alleen wil repareren.
  • Hebt u de auto normaal gebruikt en is hij versleten? Of hebt u hem verkeerd gebruikt? Dan moet u de reparatie zelf betalen. U hebt dan dus geen recht op een gratis reparatie of een nieuwe auto.
  • Voor een reparatie of een nieuwe auto hoeft u niet bij te betalen. Moet u van de verkoper wel bijbetalen? Dan mag u de koopovereenkomst ontbinden. U hebt er dan recht op dat u uw geld terugkrijgt. En u moet de auto teruggeven. Soms krijgt u niet het hele bedrag terug. Bijvoorbeeld als u de auto al een lange tijd zonder problemen hebt kunnen gebruiken.

Heb ik garantie?

Hebt u de auto bij een BOVAG dealer gekocht? Dan hebt u meestal recht op een garantie van zes maanden. Als u dan problemen hebt met de auto, kunt u teruggaan naar de verkoper. U hebt alleen garantie als de auto duurder was dan 4500 euro, of als u voor de auto meer dan 35 procent van de nieuwprijs betaald hebt.

Hebt u een klacht over een BOVAG dealer? Dan kunt u contact opnemen met het BOVAG bemiddeling. Hieronder staan de contactgegevens.

Telefoonnummer: (0900) 269 22 68

Mijn auto is niet goed. Wat kan ik doen?

Neem contact op met de ondernemer.

U kunt bellen met de klantenservice, een e-mail sturen of het contactformulier invullen op de website. Probeer samen een oplossing te vinden. Lukt dit niet? Dan kunt u het volgende doen:

Schrijf een officiële brief of e-mail

Schrijf de ondernemer een brief of e-mail met daarin uw klacht. En vraag een oplossing vóór een bepaalde datum. De tijd die u de ondernemer geeft moet wel redelijk zijn. Schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als de ondernemer geen goede oplossing biedt. Wilt u kunnen bewijzen dat de ondernemer uw bericht ontvangen heeft? Stuur dan een aangetekende brief.

Hebt u een rechtsbijstandsverzekering? Vraag dan of die u kan helpen met een brief of verdere stappen. Hebt u geen rechtsbijstandverzekering? Dan kunt u kijken of u bij het Juridisch Loket terecht kunt.

Schrijft u de brief zelf? Kijk dan op onze website voor voorbeeldbrieven. 

Wilt u vervolgstappen nemen? Dan zijn dit uw mogelijkheden

De geschillencommissie

Zoek uit of u bij de geschillencommissie terecht kunt. De geschillencommissie beslist bij een meningsverschil wie er gelijk heeft. Neemt de commissie een besluit? Dan moeten u en de ondernemer zich hieraan houden.

De rechter

Kunt of wilt u niet naar de Geschillencommissie? Bekijk dan of het zin heeft om naar de rechter te gaan.

Het Europees Consumenten Centrum (ECC)

Hebt u te maken met een Europese ondernemer? Misschien kan het ECC u verder helpen.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

Op vrijdag 22 en maandag 25 februari zijn wij telefonisch niet bereikbaar. U kunt ons bereiken via WhatsApp.

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer