Iets vragen of melden?

Ik heb een auto in het buitenland gekocht. Moet ik nu terug naar dat land bij problemen?

Hebt u een auto in het buitenland gekocht en hebt u problemen met de auto? Dan moet u contact opnemen met de verkoper in het buitenland. Soms kunt u ook terecht bij de Nederlandse importeur. De importeur wil u misschien wel helpen, maar hij hoeft dat niet te doen.

Sommige importeurs hebben afspraken met elkaar gemaakt over service over de grens. Vraag dat na bij de importeur! Het kan zijn dat de verkoper in het buitenland zegt dat u met uw auto terug moet komen. Dat kan duur zijn, of onhandig. Ook spreekt u misschien de taal niet. En dan kunt u uw probleem niet oplossen.

Waar kunt u terecht als u het niet eens wordt met de verkoper in het buitenland?

Wordt u het niet eens met de verkoper? En werkt de verkoper in één van de landen van de Europese Unie? Dan kunt u terecht bij het ECC (Europees Consumenten Centrum). In bijna alle landen van Europa zit een informatiepunt van het ECC. Het ECC kan u helpen met het contact met buitenlandse geschillencommissies. Dit is gratis.

Wat doet het ECC?

Het ECC helpt consumenten in Europa. Ze beantwoorden vragen en behandelen klachten van Nederlandse consumenten die iets in het buitenland gekocht hebben. Om hulp te krijgen moet u aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • U woont zelf in Nederland;
  • U hebt iets in een ander land van Europa of Noorwegen of IJsland gekocht. Of u hebt iets op afstand gekocht in deze landen, bijvoorbeeld via internet;
  • U hebt iets gekocht bij een ondernemer. Als u iets koopt bij een particulier, kan het ECC u dus niet helpen;
  • U hebt eerst zelf uw klacht bij de ondernemer gemeld. Maar u bent niet tevreden met de oplossing;
  • Een rechter heeft nog niet over uw klacht beslist.

Het ECC behandelt uw klacht en laat u weten hoe het daarmee gaat. De behandeling van uw klacht gaat via geschillencommissies en de ECC in het land van de ondernemer. Het gaat dus niet via een rechtszaak. Wilt u wel naar de rechter gaan? Neem dan contact op met een advocaat of uw rechtsbijstandverzekeraar.

Contact

Europees Consumenten Centrum
Stichting Consumenten Informatie Punt
Postbus 487
3500 AL Utrecht
(T) 030 - 2326440 (maandag tot en met vrijdag van 9:00-12:30 en 13:30-17:00 uur)
(E) info@eccnl.eu

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer