Ik ben het niet eens met de rekening van het autoverhuurbedrijf. Wat kan ik doen?

U hebt een auto gehuurd. Maar u krijgt achteraf een rekening van de verhuurder omdat u de auto hebt beschadigd. Of de verhuurder houdt uw borg in. ConsuWijzer geeft geen advies of informatie over het aansprakelijkheidsrecht. Maar hieronder vertellen wij wel wat u in het algemeen kunt doen, als u het niet eens bent met de rekening van de verhuurder en een auto hebt gehuurd in Nederland.

Hebt u in een ander Europees land een auto gehuurd? En wilt u advies of informatie over uw situatie? Neem dan contact op met het Europees Consumenten Centrum.

Wat kan ik doen als ik het niet eens ben met de rekening?

Neem contact op met de verhuurder

Bent u het niet eens met de rekening die u krijgt als u de auto inlevert? Meld dit dan direct bij de verhuurder. Probeer er ter plekke samen uit te komen. Lukt dit niet? En moet u direct betalen? Betaal dan onder protest. Dit betekent dat u op de rekening laat aantekenen dat u onder protest betaalt. Hierdoor verliest u uw recht niet om later op deze betaling terug te komen. Hebt u vooruitbetaald? Dan is het soms mogelijk om uw betaling terug te halen. Bijvoorbeeld als u met credit card betaald hebt.

Probeer samen een oplossing te vinden. Lukt dit niet? Dan kunt u het volgende doen:

Vraag om rechtsbijstand, of schrijf zelf een brief

Neem contact op met uw rechtsbijstandverzekering en vraag of die u kan helpen met een brief of verdere stappen.

Hebt u geen rechtsbijstandverzekering? Dan kunt u voor hulp ook naar het Juridisch Loket.

Kiest u ervoor om het zelf te doen? Schrijf de verhuurder dan een brief met daarin uw klacht. En vraag een oplossing voor een bepaalde datum.

Let op: de tijd die u de verhuurder daarvoor geeft moet wel redelijk zijn. Schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als de verhuurder geen goede oplossing biedt. Wilt u bewijs van verzending? Dan kunt u uw brief aangetekend versturen.

Gebruik onze voorbeeldbrieven:

Wilt u vervolgstappen nemen?

De geschillencommissie

Zoek uit of bij de geschillencommissie terecht kunt. De geschillencommissie beslist bij een meningsverschil wie er gelijk heeft. Neemt de commissie een besluit? Dan moeten u en de verhuurder zich hieraan houden.

De rechter

Of stap naar de rechter:

Forward

ConsuWijzer-karakter met rekening

Vraag of klacht? Bel ons!

088 - 0 70 70 70

5 dagen per week van
8.30-17.30u, tarief 088-nummer