Mijn vlucht heeft vertraging, is geannuleerd of overboekt. Wat kan ik doen?

Er gelden speciale regels bij vertraging, annulering en overboeking van vluchten. Meestal hebt u recht op verzorging en een vergoeding.

Wat zijn de regels?

ConsuWijzer geeft geen advies en informatie over dit onderwerp. Wij kunnen u dus niet vertellen waar u precies recht op hebt als uw vlucht vertraagd, geannuleerd of overboekt is. Hieronder leest u waar u terecht kunt voor meer informatie of hulp.

Hebt u een rechtsbijstandverzekering?

Dan kunt u uw verzekeraar ook vragen om informatie of om u te helpen. Kijk in de polisvoorwaarden van uw verzekering of neem contact op met de verzekeraar.

Het Europees Consumenten Centrum

Hebt u geen rechtsbijstandverzekering en wilt u weten wat de regels zijn? En waar u precies recht op hebt? Het Europees Consumenten Centrum (ECC) geeft u  informatie over deze regels.

Hebt u een geschil met een luchtvaartmaatschappij die niet in Nederland gevestigd is maar wel in een ander EU-land, Noorwegen of IJsland? En komt u er niet uit? Dan kan het ECC u helpen en uw zaak in behandeling nemen.

Neem contact op met uw luchtvaartmaatschappij

Hebt u de regels gelezen? En hebt u recht op een vergoeding? Dien dan altijd eerst een claim in bij uw luchtvaartmaatschappij.

Ik kom er niet uit met de luchtvaartmaatschappij, wat nu?

Wijst de luchtvaartmaatschappij uw claim af? En denkt u dat dit onterecht is gebeurd? Dan kunt u een klacht over de luchtvaartmaatschappij indienen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Vindt de ILT dat uw klacht terecht is, dan laat ze dat de luchtvaartmaatschappij weten. Vaak is de  luchtvaartmaatschappij dan alsnog bereid om u de vergoeding te geven. Bij overtredingen legt de ILT een boete op aan de luchtvaartmaatschappij.

Let op: de ILT biedt geen bemiddeling en vraagt niet namens u om de vergoeding.

Ook neemt zij geen klachten in behandeling over vluchten van langer dan een jaar geleden. De inspectie neemt alleen klachten in behandeling van vluchten die korter dan een jaar geleden hebben plaatsgevonden.

Contact met ILT

U kunt uw klacht gratis indienen bij de ILT. U kunt dit doen door een klachtformulier in te vullen op de website van de ILT. Hebt u moeite met het invullen van het formulier? Of hebt u een vraag, neem dan contact op via het telefoonnummer: 088 489 00 00.

Forward

ConsuWijzer-karakter bij brievenbus