Hoe moet de prijs van een vliegticket worden vermeld?

Er bestaan speciale regels waar een aanbieder van losse vliegtickets zich aan moet houden. De aanbieder is bijvoorbeeld:

  • een luchtvaartmaatschappij,
  • een reisbureau
  • of een tussenpersoon die via een website vliegtickets aanbiedt.

Ook staan er regels in de Reclamecode Reisaanbiedingen. De regels uit de Reclamecode Reisaanbiedingen gelden voor elke aanbieder van reisdiensten. Dus ook voor aanbiedingen van vakanties, vliegreizen, bustrips, treinkaartjes van NS International, maar ook een vakantie met een pleziervaartuig. De aanbieders van deze reizen moeten zich aan die regels houden. Meer lezen over de regels? Kijk dan op onze pagina "Reisprijzen, laat je niet inpakken!".

De regels van de Europese luchtvaartverordening gaan speciaal over de aanbiedingen van losse vliegtickets. Hieronder leest u wat die regels zijn.

Wanneer zijn de regels van de Europese luchtvaartverordening van toepassing?

De regels uit de Europese Luchtvaartverordening gelden voor alle aanbieders van vluchten die vertrekken vanaf een luchthaven in de Europese Unie

Voorbeeld: een Amerikaanse ticketaanbieder biedt vluchten aan met vertrek vanaf Schiphol. Hij moet zich dan aan de regels van de verordening houden.

De regels gelden niet voor aanbiedingen van een Europese luchtvaartmaatschappij voor een vlucht die vertrekt vanaf een luchthaven buiten de Europese Unie

Voorbeeld: een Nederlandse ticketaanbieder biedt tickets aan met vertrek vanaf een Amerikaanse luchthaven. De verordening geldt dan niet.

De regels gelden niet voor reizen op maat

Ook moet het gaan om prijzen die 'publiekelijk bekend' worden gemaakt. Dat wil zeggen dat de aanbieding niet voor u op maat moet zijn gemaakt. Zoals vluchten die speciaal door u worden aangevraagd of een bepaald arrangement waar u zelf om vraagt.

Waar moet een aanbieding van een vliegticket aan voldoen volgens de Europese luchtvaartverordening?

Is de Europese luchtvaartverordening van toepassing? Dan moet de aanbieder van het vliegticket aan de volgende punten voldoen:

Algemene voorwaarden

Hij moet de (algemene) voorwaarden voor uw boeking bekend maken. U kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan voorwaarden die iets zeggen over annulering of wijziging van het ticket. Of voorwaarden die iets zeggen over de regels voor bagage.

Definitieve prijs

Hij moet de definitieve prijs bekend maken. Dit is de prijs inclusief passagiers- of luchttarieven, alle belastingen, heffingen en toeslagen. En vergoedingen die op dat moment onvermijdbaar en voorzienbaar zijn. Dat wil zeggen alle kosten die al bekend zijn en standaard worden doorberekend.

De definitieve prijs moet ook gespecificeerd worden. Dit betekent dat het voor u duidelijk moet zijn waar de definitieve prijs uit bestaat. Zodat u kunt zien wat u precies waarvoor betaalt. De aanbieder van het ticket moet het volgende specificeren:

  • de passagiers- of luchttarieven. Dit is de prijs die u betaalt voor het vervoer met het vliegtuig Ook wel de 'kale prijs' van het ticket genoemd. De prijs die u dus betaalt zonder alle belastingen en toeslagen;
  • belastingen;
  • luchthavengelden en andere heffingen, toeslagen of vergoedingen. Zoals toeslagen voor beveiliging of brandstof;

Boekingsproces en extra opties

De prijs die u betaalt voor dingen waar u zelf voor kunt kiezen moet duidelijk aan het begin van het boekingsproces worden vermeld. Het gaat hier bijvoorbeeld om een annuleringsverzekering, reisverzekering of de optie om "extra" bagage mee te nemen. Of als u zelf kiest om te betalen via creditcard en dit extra geld kost. Dit zijn opties die niet automatisch voor elke boeking gelden.

Deze extra opties mogen niet al standaard aangevinkt staan. Als u bijvoorbeeld via internet een vliegticket boekt moet u zelf de gelegenheid krijgen om deze opties aan te vinken, als u hier gebruik van wilt maken.

Geen klanten weigeren die vanuit een andere EU-lidstaat willen boeken

Aanbieders van vliegtickets mogen geen klanten weigeren die vanuit een andere EU-lidstaat een vlucht willen boeken. Een Nederlandse passagier moet dus bij een Engelse aanbieder van vliegtickets, dezelfde vlucht voor dezelfde prijs kunnen boeken. Net zo goed als dat een Engelse passagier dat kan doen bij die aanbieder.

Wat gebeurt er als een aanbieder zich hier niet aan houdt?

ACM (Autoriteit Consument & Markt) houdt toezicht op deze regels. Meldingen over misleidende aanbiedingen of onjuiste prijsvermelding kunt u indienen bij ConsuWijzer. ConsuWijzer registreert uw melding en stuurt deze door naar ACM. Zo weet deze toezichthouder wat er in de markt speelt en kan zij uw meldingen gebruiken bij haar werkzaamheden.

Forward