Coronacrisis

Uw reisrechten bij losse vliegtickets tijdens de coronacrisis

Welke rechten hebt u als uw vakantie niet kan doorgaan door corona? Dat hangt af van wat u precies hebt geboekt: een pakketreis of een los reisonderdeel, zoals een accommodatie of een los vliegticket. Wij zetten een aantal vragen en antwoorden voor u op een rij.

(Wij werken dit bericht bij als er nieuwe inzichten of ontwikkelingen zijn. Laatste update: 28/07/2020)

De coronacrisis heeft veel gevolgen voor mensen en bedrijven. Soms zorgt het helaas voor onduidelijkheden over uw rechten. Wij blijven u zo goed mogelijk vertellen waar u recht op hebt. We gaan daarbij uit van wettelijke uitgangspunten. Door de coronacrisis zou een beroep hierop in sommige gevallen onredelijk kunnen zijn. Misschien hebt u dan toch geen recht om al uw geld terug te krijgen. Heeft een bedrijf bijvoorbeeld al werk voor u gedaan of bepaalde onkosten gemaakt? Dan mag hij u daar soms ook wat voor laten betalen.

 

Probeer er samen met het bedrijf uit te komen. Lukt dat niet? Dan kunt u naar een geschillencommissie of de rechter. Alleen zij kunnen uiteindelijk bepalen waar u precies recht op hebt in de coronacrisis. In deze situatie kunt u ook overwegen of u een bedrijf wilt helpen door een andere oplossing te accepteren. Bijvoorbeeld een voucher.

Krijg ik mijn geld terug als de luchtvaartmaatschappij mijn ticket annuleert?

Annuleert de luchtvaartmaatschappij uw vlucht? Dan moet de luchtvaartmaatschappij u de keuze geven tussen:

  • Omboeking van uw vlucht
  • Uw geld terug binnen 7 dagen, of
  • Een voucher

Ik krijg een voucher aangeboden voor mijn geannuleerde ticket. Moet ik die accepteren?

De luchtvaartmaatschappij mag u een voucher aanbieden. Maar u mag zelf beslissen of u die wilt accepteren. U hebt wettelijk recht op uw geld terug of op een andere vlucht. De luchtvaartmaatschappij moet u hierover informeren.

Wilt u de voucher accepteren? Bekijk dan goed de voorwaarden van de voucher. Vindt u de voorwaarden van de voucher onredelijk? Wilt u de voucher onder protest accepteren of wilt u gewoon uw geld terug? Dien dan uw klacht in op de website van de luchtvaartmaatschappij. Of gebruik onze voorbeeldbrief.

Bij wie moet ik zijn voor mijn geld terug of een voucher?

Kocht u het ticket niet rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij? Maar bij een boekingskantoor? Dan kunt u zowel de luchtvaartmaatschappij als het boekingskantoor aanspreken. Op basis van de Europese passagiersrechten verordening is de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk voor de terugbetaling. Kocht u het ticket via de rekening van het boekingskantoor? Dan betaalt de luchtvaartmaatschappij aan het boekingskantoor. Het boekingskantoor moet vervolgens aan u betalen.

Ik krijg niet het hele bedrag terug voor mijn geannuleerde vlucht. Mag dat?

Annuleert de luchtvaartmaatschappij uw vlucht? Dan moet u het hele bedrag voor uw ticket terugkrijgen. Hebt u het ticket niet rechtstreeks gekocht bij de luchtvaartmaatschappij? Maar bij een boekingskantoor? Ook het boekingskantoor mag u geen extra kosten laten betalen, zoals administratiekosten of bemiddelingskosten.

Wat kan ik doen als het boekingskantoor of de vliegtuigmaatschappij niet terugbetaalt?

Dien uw klacht in bij het boekingskantoor of de luchtvaartmaatschappij.

Komt u er niet uit met een luchtvaartmaatschappij? Kijk of u op een andere manier uw recht kunt halen.

En dien een klacht in bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

De ILT houdt toezicht op de passagiersrechten in de luchtvaart. En kan in actie komen als een luchtvaartmaatschappij zich niet aan de regels houdt. De ILT kan u niet helpen om uw geld terug te krijgen.

Komt u er niet uit met een boekingskantoor? Kijk of u op een andere manier uw recht kunt halen.

En meld het bij ons.

 

Tip! Hebt u met creditcard betaald? Neem dan contact op met uw creditcardmaatschappij. Mogelijk vergoedt de creditcardmaatschappij uw kosten. Ga ook na of uw reisverzekering iets voor u kan betekenen.

Bovenstaande informatie is gemaakt met hulp van de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT). De ILT kan in actie komen als luchtvaartmaatschappijen zich niet aan de regels voor passagiersrechten houden. Wilt u meer informatie over uw passagiersrechten? Bijvoorbeeld bij een geannuleerde of vertraagde vlucht? Of wilt u een klacht indienen over een luchtvaartmaatschappij?

 

Mag ik mijn ticket zelf annuleren?

Voert de luchtvaartmaatschappij de vlucht gewoon uit? Maar wilt of kunt u zelf niet meer vliegen? Dan mag u meestal niet kosteloos annuleren. Soms bieden de voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij wel mogelijkheden. In veel gevallen kunt u de vlucht bijvoorbeeld omboeken naar een later moment. Lees uw ticketvoorwaarden en neem hierover contact op met uw luchtvaartmaatschappij.

Tip! Controleer uw annuleringsverzekering. Mogelijk vergoedt uw verzekering de kosten als u bijvoorbeeld om medische redenen wilt annuleren.

Op mijn bestemming geldt code oranje. Kan ik mijn ticket kosteloos annuleren?

Geeft het ministerie van Buitenlandse Zaken code oranje af voor het land van uw bestemming? Dan raadt het ministerie daarmee alle niet-noodzakelijke reizen af. Gaat uw vlucht wel gewoon door? Dan hebt u niet het recht om kosteloos te annuleren. Maar de voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij kunnen soms wel mogelijkheden bieden. Bijvoorbeeld om de vlucht om te boeken. Neem daarom contact op met uw luchtvaartmaatschappij.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.