Iets vragen of melden?

Kosten van informatienummers (vast en mobiel)

Een informatienummer is een telefoonnummer dat begint met 0800, 0900, 0906, 0909 of 18. Dit is een telefoonnummer waar u vaak extra voor betaalt. U betaalt niet alleen voor het contact met dit nummer maar ook voor de dienst die het nummer levert. 0800-nummers zijn juist helemaal gratis. U betaalt daarvoor ook geen belkosten.

Wat is het verschil tussen de informatienummers?

  • 0800-nummers zijn gratis informatiediensten;
  • 0900-nummers zijn vooral klantenservices van bedrijven;
  • 0909-nummers zijn vooral belspelletjes of prijsvragen;
  • 0906-nummers zijn vooral sekslijnen, maar ook andere informatiediensten;
  • en bij 18xy-nummers kunt u telefoonnummers opvragen.

Hoe weet ik wat het bellen naar een informatienummer kost?

Belt u een informatienummer? Dan moet u eerst horen wat het kost om gebruik te maken van die dienst. Dit heet tariefmelding. U betaalt pas nadat u de informatie over het tarief hebt gehad. U kunt dan nog ophangen als u het tarief te hoog vindt. Vaak hoort u twee soorten tarieven:

  • Het beltarief: dit bedrag betaalt u voor het bellen zelf. U betaalt dit aan uw telefoonaanbieder.
  • Het informatietarief: dit bedrag betaalt u voor de informatie of de dienst. U betaalt dit aan de aanbieder van het informatienummer.

Hoe moet de aanbieder het tarief vermelden?

Belt u met een informatienummer? Dan moet de aanbieder de kosten hiervoor goed vermelden. Hieronder leest u aan welke  regels de aanbieder zich moet houden. Deze regels gelden voor het bellen met een mobiele telefoon en met een vaste telefoon.

  • De aanbieder moet het beltarief en het informatietarief apart vermelden
  • Is er geen informatietarief? Dan moet de aanbieder nog wel vertellen dat u uw gewone belkosten betaalt. Bijvoorbeeld: "voor dit informatienummer betaalt u uw gebruikelijke telefoonkosten".
  • Kost een informatienummer 15 cent per minuut of minder? Dan hoeft de aanbieder alleen te zeggen wat het kost per minuut. En dat uw gewone belkosten daarbij komen. Voorbeeld: "dit informatienummer kost x per minuut plus uw gebruikelijke belkosten".
  • Kost een informatienummer meer dan 15 cent per minuut? Dan moet u ook te horen krijgen wat het gesprek u maximaal gaat kosten. Voorbeeld: "dit nummer kost x per minuut met een maximum van y per gesprek, plus uw gebruikelijke belkosten".
  • Betaalt u per gesprek? Dan moet u te horen krijgen wat dit gesprek u kost. U krijgt dan te horen: "dit informatienummer kost x per gesprek plus uw gebruikelijke belkosten".
  • Voorbeeld: Bij een gesprek dat 1 euro per gesprek kost hoort u dus: “Dit gesprek kost 1 euro per gesprek, plus uw gebruikelijke belkosten.”
  • Rekent de eigenaar van het informatienummer een starttarief? Dan moet hij ook vermelden wat dit starttarief is. U hoort dan: "dit informatienummer kost x per minuut, met een starttik van y plus uw gebruikelijke belkosten".
  • De informatie moet duidelijk en goed verstaanbaar zijn. Kunt u het ergens nalezen? Dan moet het ook goed leesbaar zijn.
  • Belt u een 0800- nummer? Dit nummer is gratis. De aanbieder hoeft hier dan ook geen tarief bij te noemen.
  • Belt u met een doorschakeldienst of doorverbindservice? Dan moet de aanbieder van die dienst zeggen dat u met een doorschakeldienst belt. Ook moet hij u vertellen wat het tarief is nadat u bent doorgeschakeld naar het juiste bedrijf. U betaalt namelijk vaak extra kosten, ook nadat u bent doorgeschakeld.
  • Let op: een doorschakeldienst met een tarief per minuut mag de aanbieder niet via een 0900-nummer of een 0909-nummer aanbieden.

Hoe hoog zijn de kosten voor bellen naar een informatienummer?

De aanbieder van de informatiedienst mag zelf de hoogte van de kosten van zijn dienst bepalen. Het informatietarief kan dus wisselen per informatienummer.

Maar let op: Gebruikt de aanbieder het informatienummer voor de klantenservice? Dan mag de ondernemer u geen extra kosten in rekening brengen. U betaalt dus alleen uw  gebruikelijke belkosten.

De kosten die u betaalt voor het bellen zelf kunnen per abonnement en telefoonaanbieder verschillen. Het beltarief is dus afhankelijk van het contract dat u hebt met uw telefoonaanbieder. Wilt u weten wat uw telefoonaanbieder in rekening brengt voor uw belkosten? Vraag dit dan na of kijk op de website van uw aanbieder.

Gaan de kosten voor het bellen naar een informatienummer van mijn belbundel af? 

Belt u een informatienummer en hebt u een belbundel? Dan betaalt u een deel van de kosten uit uw belbundel en een deel niet. De kosten voor het bellen zelf betaalt u uit uw bundel. De kosten voor de informatie of de dienst betaalt u apart. Is uw belbundel op? Dan betaalt u voor het bellen zelf niet meer dan u normaal betaalt voor het bellen naar vast telefoonnummer in Nederland. Soms vallen de kosten voor het bellen naar informatienummers wel volledig binnen uw bundel. Dit is afhankelijk van uw abonnement.

Meld uw klacht over een 0900-, 0906-, 0909- of 18-nummer bij ConsuWijzer

Zo weet de ACM (Autoriteit Consument & Markt), de toezichthouder achter ConsuWijzer, welke problemen er zijn in de markt. Gebruik daarvoor het volgende klachtenformulier.

Ik heb een onverwacht hoge rekening voor het bellen naar een informatienummer. Wat kan ik doen?

Hebt u een klacht over de kosten van het informatienummer? Is er bijvoorbeeld onjuiste informatie of geen informatie gegeven over het informatienummer? Lees hier wat u kunt doen:

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer