De dienstenwet

De Europese Dienstenrichtlijn en de Nederlandse Dienstenwet

De Europese Dienstenrichtlijn zorgt ervoor dat dienstverleners makkelijker in andere EU-landen hun diensten kunnen aanbieden. Voor u als consument betekent dit dat u meer keuze hebt. En dat de prijs/kwaliteit verhouding beter wordt. Dienstverleners zijn bijvoorbeeld glazenwassers, aannemers, installatiebedrijven en horecaondernemers.

Welke gevolgen heeft de Dienstenrichtlijn voor u als consument?

  • U krijgt meer keuze en meer informatie over wat er te koop is.
  • Dienstverleners zijn verplicht u bepaalde informatie te geven. Bijvoorbeeld: naam en adres, het inschrijvingsnummer bij het handelsregister, het btw nummer. Krijgt u deze informatie niet? Dan kunt u klagen bij Consuwijzer. Consuwijzer speelt de klachten door naar ACM (Autoriteit Consument & Markt). ACM kan er bij dienstverleners op aandringen dat zij de juiste informatie geven aan consumenten. Zijn consumenten niet tevreden over de informatie die een dienstverlener geeft? Dan kunnen ze naar de rechter gaan.
  • U kunt makkelijker informatie krijgen over de manier waarop u uw recht kunt halen in de andere landen waar de Dienstenrichtlijn geldt. En over de hulp die u daarbij kunt krijgen.
  • U kunt bij het digitale Consumentenloket informatie krijgen over wetten en regels over dienstverlening in Nederland en in andere EU-landen. Het gaat dan om de regels voor consumenten. In Nederland valt het digitale loket onder Consuwijzer.

Welke gevolgen heeft de Dienstenrichtlijn voor ondernemers?

  • Dienstverleners moeten vooraf bepaalde informatie geven aan consumenten en ondernemers die diensten kopen. Ze moeten bijvoorbeeld de volgende informatie geven: hun naam en adres, het inschrijvingsnummer bij het handelsregister, het btw nummer, eventuele garantievoorwaarden, de prijs van de dienst.
  • Dienstverleners kunnen via informatieloket Antwoord voor Bedrijven informatie krijgen over wetten en regels over dienstverlening in Nederland en in andere EU-landen. Bijvoorbeeld over eisen en vergunningen. Het gaat speciaal dan om regels voor dienstverleners. De informatie van Antwoord voor bedrijven vindt u terug op de website Ondernemersplein.nl. Daar kunnen dienstverleners ook digitaal alle vergunningen aanvragen die in Nederland nodig zijn. Alle landen die meedoen, hebben zo'n digitaal loket. Zo wordt het gemakkelijker om ook in andere landen diensten te verkopen. Dit is goed voor de economie.

In welke landen geldt de Dienstenrichtlijn?

De Dienstenrichtlijn geldt in de Europese Unie, IJsland, Liechtenstein en Noorwegen.

Welke diensten vallen onder de Dienstenrichtlijn?

Dit zijn vooral commerciële diensten. Hieronder geven we een aantal voorbeelden.

  • Ambachtslieden. Dit zijn bijvoorbeeld timmerlieden, metselaars, schoenmakers, schoorsteenvegers.
  • Bouwdiensten.
  • Diensten voor installatie en onderhoud van apparatuur. Bijvoorbeeld een cv-installateur.
  • Diensten op het gebied van toerisme. Bijvoorbeeld diensten van reisleiders.
  • Diensten op het gebied van accommodatie en eten. Bijvoorbeeld hotels, restaurants, cateringbedrijven.
  • Vrijetijdsdiensten. Bijvoorbeeld sportcentra en pretparken.
  • De meeste vrije beroepen. Dit zijn bijvoorbeeld juridisch adviseurs, belastingadviseurs, advocaten, architecten, ingenieurs, accountants, taxateurs.
  • Diensten voor ondernemingen. Dit is bijvoorbeeld kantooronderhoud, managementadvies, organisatie van evenementen, incassodiensten, reclamediensten.
  • Informatiediensten. Dit zijn bijvoorbeeld websites en webportalen, activiteiten van persbureaus, activiteiten van uitgeverijen en het programmeren van computers.
  • Diensten van bureaus die certificaten uitgeven of tests doen. Bijvoorbeeld TNO.

Welke diensten vallen niet onder de Dienstenrichtlijn?

Dit zijn vooral diensten van de overheid. Hieronder geven we voorbeelden.

  • Diensten die belangrijk zijn voor de samenleving. Bijvoorbeeld basisonderwijs in Nederland.
  • Sociale diensten. Bijvoorbeeld sociale huisvesting.
  • Diensten van notarissen en deurwaarders die door de overheid zijn benoemd.

Ook de volgende diensten vallen niet onder de Dienstenrichtlijn:

  • Koop en verkoop van goederen, bijvoorbeeld in winkels.
  • Vervoersdiensten en havendiensten. Bijvoorbeeld de NS en luchtvaartmaatschappijen.
  • Gezondheidszorgdiensten. Bijvoorbeeld de tandarts.
  • Gokactiviteiten. Bijvoorbeeld fruitautomaten en casino's.
  • Particuliere beveiligingsdiensten.
  • Financiële diensten. Bijvoorbeeld diensten van een bank, leningen, verzekeringsdiensten, pensioendiensten en bedrijfspensioendiensten.
  • Elektronische communicatiediensten en diensten die hiermee te maken hebben. Bijvoorbeeld internetproviders.
  • Audiovisuele diensten. Bijvoorbeeld radiodiensten, tv-diensten zoals kabelbedrijven.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Forward

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

 

Bel ons op 088 0 70 70 70

Over bellen met ConsuWijzer

 

App ons op 06 5252 7006
Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer

 

Mail ons
Reactie binnen 6 werkdagen

Naar ons contactformulier